ANNONS

Julklappar från Temu och Shein under granen: "Raka motsatsen till omtanke"

Foto: AI
Unga vänder kinesiska jättar ryggen.

Hushållens stärkta köpkraft väntas lyfta årets julhandel till 24,5 miljarder kronor. Samtidigt som e-handeln behåller sin starka position syns ett trendbrott gällande lågprisimporten från Kina – där den yngre generationen nu backar.

ANNONS

Svensk Handel presenterade under torsdagsmorgonen sin prognos för årets julhandel. Bedömningen är att försäljningen kommer att landa på 24,5 miljarder kronor, vilket är en ökning med en halv miljard jämfört med 2024.

Enligt organisationen beror uppgången på att hushållens ekonomiska situation har förbättrats genom räntesänkningar och reallöneökningar.

Det är för oss tydligt att köpkraften är på väg tillbaka på allvar vilket är viktigt inte bara för handelsföretagen, utan för samhället i stort, säger Maria Mikkonen, chefsekonom på Svensk Handel i en kommentar.

Nätet fortsatt största kanal

E-handeln behåller greppet om julklappsinköpen. För sjätte året i rad är nätet den främsta kanalen och 47 procent av konsumenterna uppger att de kommer handla majoriteten av sina julklappar online.

Samtidigt noteras en viss återhämtning för den fysiska handeln. Fler konsumenter planerar i år att göra sina inköp i butiker på hemorten eller via shoppingresor jämfört med i fjol.

Unga överger Temu och Shein

En het potatis för branschen är konkurrensen från kinesiska marknadsplatser som Temu och Shein. Totalt sett planerar nära en av fem konsumenter (18 procent) att handla julklappar från dessa aktörer, vilket är samma nivå som föregående år.

Rapporten visar dock på tydliga demografiska skiften. I åldersgruppen 18–24 år minskar andelen som handlar från plattformarna från drygt 24 procent i fjol till knappt 20 procent i år. Istället ökar intresset bland äldre konsumenter, särskilt i gruppen 55–64 år.

Det är oroväckande att ultra fast fashion-trenden håller i sig. Att ge bort en present från någon av dessa kinesiska onlinemarknadsplatser är raka motsatsen till att visa omtanke, säger Maria Mikkonen.

Mode toppar second hand-listan

Intresset för begagnade klappar består. Var fjärde konsument (24 procent) uppger att de kommer att köpa minst en julklapp second hand i år.

Här sker ett skifte i vad som efterfrågas. I år är mode (kläder, skor och väskor) den populäraste kategorin inom second hand med 44 procent, vilket petar ner fjolårets etta heminredning till en andraplats.

Optimism kring bemanning

Framtidstron inom sällanköpshandeln avspeglas även i bemanningsplanerna. 20 procent av handlarna i segmentet uppger att de tar in extrapersonal inför julen, vilket är den högsta nivån sedan 2021.

Viktigast är julhandeln för leksaksbranschen, där decemberförsäljningen under fjolåret stod för 20 procent av helårsomsättningen.

ANNONS
Julius Gunnilstam
julius@ehandel.se