ANNONS

RekordÄr: Blomkungen krossar 20-miljonersvallen

Jacob Sagmeister, vd (Foto: SĂ€ljdirekt)
StÄr pÄ tvÄ ben.

Det som började med en lokal skolklass önskan om att sÀlja tulpaner har vuxit till en omfattande verksamhet som omsÀtter mÄngmiljonbelopp. Tulpankungen SÀljdirekt AB, bolaget som förser Sveriges föreningsliv med allt frÄn snittblommor till parmesanost, uppvisar nya styrkebesked. I sin senaste Ärsredovisning redovisar bolaget en omsÀttning pÄ nÀrmare 24 miljoner kronor, en framgÄngssaga byggd pÄ tvÄ olika sÀljkoncept under samma tak.

ANNONS

Verksamheten drivs genom det gemensamma bolaget Tulpankungen SÀljdirekt AB, som stÄr bakom de bÄda sajterna Tulpankungen.se och SÀljdirekt.se.

Ehandel.se har tagit del av bolagets senaste bokslut för rÀkenskapsÄret som avslutades den 30 juni 2025. Rapporten visar att strategin att kombinera blomsterförsÀljning med delikatesser fortsÀtter att bÀra frukt.

OmsÀttningen i bolaget ökade med 20 procent till 23,7 miljoner kronor. Detta genererade ett rörelseresultat pÄ 4,2 miljoner kronor, vilket Àr en ökning med drygt 23 procent jÀmfört med föregÄende Är.

Eftersom Ärsredovisningen endast visar den totala omsÀttningen för bolaget, sÀrredovisas inte hur stor del av intÀkterna som kommer frÄn tulpanförsÀljningen kontra livsmedelsdelen. Det framgÄr dock tydligt att kombinationen Àr lönsam.

Grunden till dagens bolag lades redan 2001 med starten av Tulpankungen. Idén klÀcktes av grundaren MÄrten Karlberg som dÄ arbetade pÄ en blomstergrossist. NÀr elever i en skola i nÀrheten ville tjÀna pengar till sin klassresa sÄldes de första tulpanerna, och bollen var i rullning. Sedan starten har över 10 000 skolklasser och föreningar sÄlt deras produkter.

År 2010 breddades verksamheten med konceptet SĂ€ljdirekt. Detta föddes som ett svar pĂ„ en efterfrĂ„gan frĂ„n marknaden om att frĂ„ngĂ„ den traditionella modellen med broschyrförsĂ€ljning. SĂ€ljdirekt lĂ€t istĂ€llet klasserna bestĂ€lla hem varor som saffran och senare bland annat parmesanost direkt, för att kunna sĂ€lja med produkten i handen. MĂ„let var att kapa mellanhĂ€nder och erbjuda högre förtjĂ€nst till föreningarna.

Jacob Sagmeister, som idag Ă€r vd och Ă€gare för hela verksamheten, har varit en del av bolaget sedan 2013. År 2022 lĂ€mnade grundaren MĂ„rten Karlberg över stafettpinnen till Jacob, som nu driver företaget vidare frĂ„n Stockholm. Verksamheten drevs i genomsnitt av tvĂ„ anstĂ€llda under rĂ€kenskapsĂ„ret.

ANNONS
Izabella Borowska
izabella@ehandel.se