ANNONS

Lista: Här är dagarna vi handlar mest på hela året

Foto: AI
Nytt miljardrekord bekräftat.

Svenska hushållens konsumtion når sina högsta nivåer under årets sista månader. Enligt färsk statistik från SCB noterades ett nytt rekord under årets Black Friday. Totalt omsattes 11,4 miljarder kronor under fredagen.

ANNONS

Statistiska centralbyrån (SCB) har kartlagt hushållens konsumtionsmönster kring julhandeln. Statistiken visar att Black Friday den 28 november i år innebar den högsta noterade dagskonsumtionen sedan mätningarna inleddes 2019. Med en handel på totalt 11,4 miljarder kronor slogs tidigare rekord.

Vi får se om placeringen håller i sig efter julhandeln i år, säger Daniel Lennartsson, statistiker på SCB.

Tydlig topplista för handelsdagar

Tittar man tillbaka på helåret 2024 var mönstret liknande. Även då var Black Friday (29 november) den dag då hushållen handlade mest, med en omsättning på 11,1 miljarder kronor. Dagen före julafton kom på andra plats med 10,9 miljarder kronor, följt av fredagen före julafton.

Dagar då hushållen konsumerade mest under 2024:

Datum
Konsumtion (miljarder kr)
29 november (Black Friday)
11,1
23 december
10,9
20 december (Fredag före jul)
10,2
25 oktober (Lönefredag)
9,7
28 mars (Skärtorsdag)
9,6

Ökning veckan innan jul

Trots novemberhandelns dominans är veckan före jul fortfarande en tung period för handeln. Under 2024 uppgick konsumtionen denna vecka till drygt 60 miljarder kronor, vilket är en ökning med 12 miljarder jämfört med en genomsnittlig vecka. Sett över de senaste sex åren ligger ökningen veckan före jul på i snitt 11,6 miljarder kronor.

SCB noterar även en viss förskjutning av konsumtionen från december till november under senare år. Under perioden 15 november till 23 december har handeln de senaste sex åren varit totalt cirka 26 miljarder kronor högre än under normal konsumtion.

Konsumtionen ökar med drygt 2 400 kronor per capita under dessa november- och decemberveckor, uppger Daniel Lennartsson.

Uppgången sker främst inom dagligvaruhandeln samt sällanköpsvaruhandeln. Statistiken baseras på transaktionsdata från kort och digitala betalningar och täcker över 90 procent av konsumtionen.

ANNONS
Julius Gunnilstam
julius@ehandel.se