ANNONS

Planen: Gå från 100 till 250 miljoner - "härlig kärlekshistoria"

Andreas Häggkvist och Jarno Vanhatapio
"Reformerar hela bolaget".

Under de senaste åren har e-handelsbranschen genomgått en förändring där fokus har skiftat från tillväxt till varje pris till lönsamhet och effektivitet. Många företag har sett över sina kostnader efter perioder av osäkerhet på marknaden. Och mitt i denna omställning kliver Jarno Vanhatapio in i konstgalleriet Andy Okay, ett bolag som valt en väg utanför den traditionella modellen med stora kontor och personalstyrkor.

Grundarna har nämligen skapat en verksamhet som utmanar idén om hur stor en organisation behöver vara för att nå en omsättning på 100 miljoner kronor. Nu inleds en ny fas där verksamheten ska struktureras om i grunden, och målet är att öka försäljningen samtidigt som den struktur som gjort bolaget vinstdrivande från start behålls.

ANNONS

Andy Okay har under sina första fyra år byggt upp en verksamhet som fokuserar på marknaden i USA. Men det som främst uppmärksammats i branschen är hur få personer som driver verksamheten i förhållande till dess omsättning.

Under det brutna räkenskapsåret 2023/2024 redovisade bolaget en omsättning på 42,2 miljoner kronor med ett positivt rörelseresultat. För den nuvarande perioden pekar prognosen mot 100 miljoner kronor, fortfarande med vinst på sista raden.

För att nå nästa steg i utvecklingen bedömer ledningen att den nuvarande strukturen behöver förändras. Jarno Vanhatapio och grundarna har därför påbörjat en process för att, som de själva beskriver det, "reformera verksamheten". Målet är att omsättningen ska mer än dubblas utan att bygga en tung organisation.

Jag stöttar Andreas Häggkvist och Naslin Ossanloo i projekt ”Andy Okay 2.0”. Vi reformerar princip hela bolaget för att snabbt nå nästa milstolpe som är 250 MSEK med vinst. AI är givetvis en viktig komponent i den resan. En resa jag har gjort många gånger (till exempel med Nelly, från 60 till 600 miljoner på 4 år med lönsamhet), skriver skriver Jarno Vanhatapio på Linkedin, som nyligen meddelade sitt engagemang i bolaget.

Mer exakt innebär reformeringen att bolaget ska implementera processer för AI och automatisering för att hantera arbetsuppgifter som tidigare krävt manuell handpåläggning. Andreas Häggkvist beskriver behovet av att ta nästa steg för att öka bolagets räckvidd.

Samarbeten har, och kommer alltid vara, hjärtat i Andy okay. Det är också därför vi vet att vi nu behöver ta nästa steg. Alla brinnande själar med passion för en bättre värld ska förr snarare än senare veta att vi finns, och varför.

Strategin för Andy Okay 2.0 handlar om att maximera effekten av det dagliga arbetet. Inställningen är att undvika att lösa utmaningar genom att anställa flera personer. Istället ligger fokus på att kombinera social förmåga med teknisk förståelse för att kunna skala upp verksamheten. Den nya strukturen kräver en balans mellan personlig närvaro i externa kontakter och användning av digitala verktyg för att effektivisera driften.

Därför har bolaget skapat en ny roll, Head of Collaborations, som är en del av denna reformering. Enligt trion vill man hitta en person som kan representera varumärket utåt medan de interna systemen sköter stora delar av det administrativa flödet.

Har du social skills att bygga kontakter (sälja in visionen) på fysiska och digitala möten för att sen nörda ner dig i excel eller AI automation för att kunna maximera din dagliga impact. Ja då kan detta bli början på en härlig kärlekshistoria, avslutar Jarno Vanhatapio.

ANNONS
Izabella Borowska
izabella@ehandel.se