Det Malmöbaserade e-handelsföretaget Protein Com AB redovisar kraftig tillväxt i sin senaste årsredovisning för det brutna räkenskapsåret 2024-07-01 till 2025-06-30. Koncernen, som nu för första gången upprättar koncernredovisning, sprängde 200-miljonersvallen med god marginal.
Nettoomsättningen för koncernen landade på 247,9 miljoner kronor, att jämföra med 149,8 miljoner kronor föregående räkenskapsår. Det innebär en tillväxt på cirka 65 procent.
Samtidigt stärktes lönsamheten kraftigt. Resultatet efter finansiella poster ökade från 3,1 miljoner kronor föregående år till 18,2 miljoner kronor – en ökning med drygt 480 procent.
Storbritannien och USA drar lasset
Enligt förvaltningsberättelsen är det den internationella expansionen som ligger bakom siffrorna. Det brittiska dotterbolaget beskrivs ha vuxit snabbt och rör sig mot uthållig lönsamhet. Under året har bolaget även etablerat verksamhet i USA och fortsatt att skala upp i Australien och Nya Zeeland.
Efter räkenskapsårets slut, i augusti 2025, startades ytterligare ett dotterbolag i Australien, Protein.com Pty Ltd, vilket innebär att bolaget nu finns representerat på tre kontinenter.
Miljardgräns passerad
Bolaget uppger att man nu passerat totalt 1 miljard kronor i försäljning sedan start och nått över 1 miljon kunder. En viktig faktor för tillväxten är återkommande kunder, vilket är det segment som växer snabbast.
Framåtblickande ser vi fortsatt goda möjligheter att växa med prioriterad lönsam expansion i Storbritannien och vidare expansion i USA samt ytterligare effektiviseringar i försörjningskedjan, skriver bolaget i årsredovisningen.
Styrelsen föreslår en utdelning till aktieägarna om 5 miljoner kronor.