ABS Wheels ökade med 50 procent – slog 70 miljoner

Nådde målet och tar nu sikte mot 100 miljoner.

Oavsett om man tittar på omsättningen eller resultatet har fälgexperten och e-handlaren ABS Wheels har haft en spikrak tillväxt de senaste åren. I höstas berättade företaget i en intervju med Ehandel.se att planen för året var att nå 70 miljoner kronor, vilket i så fall skulle innebära en tillväxt på nästan 50 procent.

LÄS ÄVEN: ABS Wheels slog 47 miljoner och siktar mot 70 i år

Annons
Annons

Vinstmarginal på tio procent

Den sista juni 2018 tog ABS Wheels verksamhetsår slut, och nu kan företaget konstatera att man lyckades nå målet på 70 miljoner i omsättning.

- Vi landade på exakt 70,9 miljoner med en vinstmarginal på strax över tio procent. Totalt sett ökade vi omsättningen med 50 procent kontra föregående år, vilket tyder på att vi har gjort ett riktigt bra jobb, säger ABS Wheels marknadschef Jorge Castro till Ehandel.se.

- Man ska dock aldrig vara nöjd, det är farligt i e-handelsbranschen, tillägger han.

Vad skulle du säga ligger bakom er tillväxt?

- Jämför man med tidigare år så är inte designen ändrad, däremot har vi valt att jobba med konverteringen på sidan. Exempelvis har vi gjort en köpknapp som följer med kunden samt en snabbare kassa som pushar besökaren till avslut.

"Alla hatar sega sidor"

Enligt Jorge Castro har ABS Wheels dessutom optimerats för att följa Googles riktlinjer. Som Ehandel.se har varit inne på vid flera tillfällen, är gänget på Google inte speciellt förtjusta i långsamma sidor.

LÄS ÄVEN: Google börjar straffa långsamma sidor på Internet

- Alla hatar sega sidor och det är något vi har kämpat hårt för att åtgärda. Just nu har vi den snabbaste fälgsidan i branschen, vilket är kul. Samtidigt har vi börjat mäta, utvärdera och optimera marknadsföringen kring produkterna, berättar Jorge Castro.

Annons
Annons

Ska "växa sakta" till 100 miljoner

Nu blickar ABS Wheels framåt mot resten av 2018, då företaget bland annat ska dubbla sin lageryta och anställa fler medarbetare.

Hur ser målet ut för verksamhetsåret 2017/2018?

- Vi planerar att nå 100 miljoner, det är bättre att växa sakta och ge bra service än att eskalera alltför fort och tappa servicenivåerna. Nöjda kunder är A och O för en lyckad verksamhet.

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!