Adlibris dubblar lagret – ska ge plats för nysatsningar

E-handlaren utökar lagret från 17 000 till 32 000 kvadratmeter.

E-handlaren Adlibris har haft mycket på gång de senaste veckorna. Efter att ha omsatt 1,8 miljarder kronor det senaste året - en ökning med 21 procent från året innan - har 2017 inletts med bland annat uppköp av Roliga Prylar och investering i frakttjänsten Shipwallet.

Nu rapporterar företaget även att Adlibris lager i Morgongåva ska utökas från dagens 17 000 kvadratmeter till 32 000 kvadratmeter. Den nya ytan ska enligt ett pressmeddelande “hantera Adlibrisgruppens starka tillväxt i existerande verksamhet”, men också ge utrymme för “planerade nysatsningar”.

Annons
Annons

- Vi är väldigt glada för denna överenskommelse med Morgongåva Företagspark och att vi kan fortsätta vår långsiktiga satsning i Morgongåva. Vi ser en fortsatt kraftig tillväxt för den svenska e-handeln och glädjande nog växte Adlibrisgruppen mer än genomsnittet 2016. Med ökad försäljning krävs större ytor för att skapa ännu bättre förutsättningar för fler och snabbare leveranser till våra kunder, säger Johan Kleberg, VD på Adlibrisgruppen, i pressmeddelandet.

Flyttar in 2017-2018

Under normalsäsong arbetar för närvarande 180 personer i Morgongåva, men med lagersatsningen väntas nyanställningar.

- Extra glädjande är förstås att vi kommer fortsätta att skapa fler arbetstillfällen i Morgongåva, säger Johan Kleberg.

Adlibrisgruppen kommer att flytta in i sina nya lokaler under 2017 och början av 2018.

LÄS ÄVEN Adlibris VD: "Vi lanserar två nya sajter i år"

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!