Adlibris ger kunderna sorgligt besked – hinner ej leverera

Fler beställningar än förväntat.

Redan i fredags kunde vi berätta att Adlibris hade fått kritik för sena leveranser på bland annat sin Facebook-sida. En del kunder hade väntat på sina paket sedan Black Friday. Från e-handlarens sida menade man dock att problemen, åtminstone delvis, berodde på att företaget hade förlängt sina leveranstider och inte tillräckligt tydligt lyckats kommunicera ut det till sina kunder.

LÄS ÄVEN: Förlängde leveranstiden inför julen - kritiseras för försening

Annons
Annons

"Jobbar på för fullt"

Men med bara några dagar kvar till julafton verkar problemen ha vuxit i storlek. På Adlibris Facebooksida strömmar det in kommentarer från besvikna kunder som handlat hos bland andra Adlibris och Bamba.se men fortfarande väntar på sina utlovade julklappsleveranser.

Adlibris har svarat på kritiken i ett Facebook-inlägg, där det bland annat framgår att alla paket faktiskt inte kommer att hinna fram i tid.

- Vi är medvetna om att ni är flera som väntar på försenade paket och vi beklagar detta! Vi jobbar på för fullt för att få iväg alla beställningar innan jul. Skulle det vara så att vi trots allt inte hinner leverera just ditt paket så hör vi av oss till dig per mail och meddelar detta, skriver företaget.

Black Friday blev större än förväntat

Problemen verkar även gälla Kökets Favoriter, som också ingår i Adlibrisgruppen. Till en del av dem som har lagt beställningar på sajten har företaget skickat ut ett mejl med följande information:

- Försäljningen har ökat så pass mycket de senaste veckorna att vi på Kökets Favoriter kommit efter i vår logistik. Black Friday och julen innebär hög försäljning och är något vi planerar och förbereder för bland annat med utökad personalstyrka. I år var antalet beställningar väldigt många fler än vi förutspått. Vi har tagit in ytterligare personal, men trots våra ansträngningar har vi nu tvingats konstatera att vi har beställningar från ett antal av våra kunder som vi inte kommer hinna leverera före jul.

"Extremt hög belastning"

De kunder som alltså går miste om sina julklappar från Kökets Favoriter har kompenserats med en kod som ger 20 procents rabatt vid ett framtida köp. De försenade varorna kommer trots förseningen att skickas ut.

- Antingen så väljer du att inte hämta beställningen från utlämningsstället, den kommer att skickas tillbaka till oss efter 14 dagar (utan kostnad för dig). Alternativt så hämtar du ut beställningen från utlämningsstället och kontaktar sedan vår kundservice som hjälper dig med returetikett. Vi skulle dock vilja upplysa om att vi just nu har en extremt hög arbetsbelastning på vår kundservice med långa svarstider, skriver företaget.

Ehandel.se har sökt Adlibrisgruppen för en kommentar.

Annons
Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!