Akademibokhandeln farligt nära e-handel med ny tjänst

Akademibokhandeln smyger ännu lite närmare en fullskalig e-handel med sin nya reservationstjänst.

I början av året berättade vi om Akademibokhandelns nya sajt som bland annat skulle göra det lättare för kunderna att få koll på sortimentet i en viss butik. Då berättade Ola Toresten, chef för affärsutveckling på Akademibokhandeln, att den omgjorda sajten var det första steget i företagets nya digitala strategi och att det kunde bli aktuellt längre fram att låta kunderna reservera böcker på sajten innan de hämtade upp dem i en butik.

Nu har dagen kommit för lansering av det nya reservationsverktyget, som alltså innebär att Akademibokhandeln tar ännu ett litet steg mot att låta kunderna handla på nätet. Tjänsten är samma sak som andra företag kallar click&collect, det vill säga att man reserverar online men betalar och hämtar upp i butik.  

Annons

- Genom att kombinera digitala tjänster med ett stort butiksnät kan vi ge våra kunder en service utöver det vanliga. Att med säkerhet finna det man söker när man kommer till butiken uppskattas både av kunden med en stressig vardag och av bokälskaren, som vill försäkra sig om ett exemplar av en efterlängtad bok, säger Ola Toresten i ett pressmeddelande.

Inte aktuellt med e-handel

Några planer på att införa e-handel på riktigt fanns inte när vi pratade med Ola Toresten i februari. Tanken var att Bokus även framöver skulle hantera e-handeln medan Akademibokhandeln stod för de fysiska butikerna.

- Nej det är inte aktuellt just nu. Vi fokuserar helt enkelt på att utveckla vår hemsida efter den fysiska kundens behov. 

Ola Toresten berättar att hemsidan handlar mycket om att ge kunderna tips och inspiration men också lagersaldo och annan butiksrelaterad information. Något som ska vara väldigt uppskattat bland kunderna.

Kan det bli aktuellt med e-handel längre fram?

- Det är inte aktuellt just nu helt enkelt. 

Men om ni vill ge kunderna så mycket service som möjligt, varför inte också låta dem välja att e-handla om de skulle vilja det?

- Den stora fördelen som vi ser med Akademibokhandeln, eller med fysiska butiker i allmänhet, är ju att kunden får sin bok direkt. Med e-handeln är det alltid en viss fördröjning. Så det här är ett helt annat erbjudande. 

Annons

Det nya reservationsverktyget har testats i åtta butiker under sommaren. Nu finns ska tjänsten finnas tillgänglig i alla Akademibokhandelns butiker.

Annons