Akademibokhandeln slutar vela – öppnar till slut e-handel

Akademibokhandeln börjar med e-handel inom kort.

Det senaste året har Akademibokhandeln i flera steg rört sig allt närmare e-handel. Kunderna har bland annat fått möjlighet att reservera böcker online för att sedan hämta upp dem i någon av bolagets butiker. Men riktig e-handel, det vill säga att faktiskt sälja direkt på nätet, har det hittills inte varit tal om eftersom den delen av verksamheten skulle hanteras av Bokus.

Satsar på omnikanal

För inte ens en månad sedan sade Ola Toresten, chef för affärsutveckling på Akademibokhandeln, i en intervju med Ehandel.se att det inte var aktuellt att öppna e-handel.

Annons

- Den stora fördelen som vi ser med Akademibokhandeln, eller med fysiska butiker i allmänhet, är ju att kunden får sin bok direkt. Med e-handeln är det alltid en viss fördröjning. Så det här är ett helt annat erbjudande, sade han.

Nu verkar ambitionen med “ett helt annat erbjudande” dock ha lagts åt sidan. I ett pressmeddelande berättar Akademibokhandeln att en e-handel ska öppna under årets fjärde kvartal.

- Hälften av alla bokköpare handlar både i fysiska butiker och på nätet, det är situationen som styr. Genom att kombinera ett stort nät av inspirerande butiker med digitala tjänster vill vi fortsätta att öka vår kundlojalitet och attrahera nya kundgrupper. Vårt mål är att skapa det bästa omnikanalerbjudandet i svensk detaljhandel, säger Maria Hamrefors, VD för Akademibokhandeln.

Bokus fortsätter som tidigare

Företaget beskriver e-handel som ett “naturligt steg” i att öka servicen till kunderna.

– Genom näthandeln knyter vi ihop hela vårt erbjudande under varumärket Akademibokhandeln på ett attraktivt sätt. Kunderna kommer till exempel att kunna returnera böcker som de köpt på webbplatsen i våra fysiska butiker. Parallellt fortsätter vi vår satsning med att utveckla butikerna till inspirerande mötes- och handelsplatser där personlig service och kunskap står i centrum.

Enligt pressmeddelandet kommer Bokus att vara kvar i sin nuvarande form.

– Vi ser glädjande nog att både läsandet och intresset för e-handel med böcker ökar. Vi har definitivt utrymme för två olika tjänster och varumärken, det visar responsen vi får från våra kunder varje dag, avslutar Maria Hamrefors.

Annons
Annons