Alibaba första e-handlaren i nätverk mot piratkopior

Alibaba trappar upp kampen mot piratkopior och har som första e-handelsföretag gått med i International AntiCounterfeiting Coalition, IACC.

Alibaba driver en evig kamp mot alla de piratkopior som säljs på företagets olika marknadsplatser. Inför bolagets börsnotering hösten 2014 spenderade Alibaba 160 miljoner dollar för att plocka bort 90 miljoner piratkopior från sina sajter.

Trots det fortsätter förfalskningarna att frodas och nyligen var Taobao nära att återigen hamna på den amerikanska regeringens lista över sajter som säljer förfalskade produkter. Efter det har Alibaba anställt ytterligare 200 personer som ska få ner antalet piratkopior på Alibabas sajter. Utöver de 2 000 heltidsanställda och 3 000 volontärer som redan har det som arbetsuppgift.

Annons
Annons

Nu gör den kinesiska e-handelsjätten ytterligare ett ryck för att se till att öka sin trovärdighet i frågan. Alibaba har nämligen som första e-handlare gått med i International AntiCounterfeiting Coalition, IACC.

– Att bevara integriteten hos Alibabas marknadsplatser är högsta prioritet. Förfalskningar är en global, branschövergripande fråga, och ett effektivt samarbete med varumärken, återförsäljare, branschorganisationer, myndigheter och andra branschpartners en viktig del, säger Matthew Bassiur, vice VD och Head of Global IP Enforcement för Alibaba Group.

Stängt av 5 000 e-handlare sedan 2013

Alibaba och IACC, som är världens största ideella organisation som arbetar för att bekämpa produktförfalskning och och piratkopiering, är dock inte en helt ny bekantskap. Man har samarbetat sedan 2013 och har tillsammans bland annat utvecklat IACC MarketSafe Program.

Ett strategiskt samarbete som innebär att IACC-medlemmar kan identifiera och plocka bort produkter som strider mot upphovsrättslagen på Alibabas marknadsplatser Taobao och Tmall. Sedan 2013 har drygt 5 000 e-handlare stängts av från marknadsplatserna efter att de sålt förfalskade produkter samtidigt som mer än 160 000 annonser plockats bort.

Som fullvärdig medlem kommer man nu att kunna utöka samarbetet ytterligare då Alibaba kommer att få tillgång till ett globalt nätverk av 250 varumärken. Man kommer även att samarbeta med experter inom immateriella rättigheter för att få bukt med piratkopior på nätet.

– Vi är glada över att välkomna Alibaba Group som första e-handelsföretag att ansluta sig till IACC. Med tanke på hur marknaden rör sig kommer de framgångsrika e-handelsplattformar att vara de som bygger rätt strategiska partnerskap för att säkerställa säkra och pålitliga marknadsplatser, säger Bob Barchiesi, VD för IACC.

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!