Amazon dubblar antalet Dash-knappar men intresset är svalt

Färre än hälften av de som har en Amazon Dash Button hemma har använt den, enligt en ny undersökning.

När Amazon presenterade sina Dash Buttons för ungefär ett år sedan visste världen inte vad den skulle tro. Många uppfattade satsningen som ett aprilskämt, men snart stod det klart knapparna helt enkelt var en början på något nytt - det vill säga att till exempel tvättmaskiner och skrivare skulle kunna beställa tvättmedel och toner på egen hand.

"Vill inte missa det som fungerar"

Satsningen rullade på och i mars i år var antalet Dash-knappar uppe i över 100, från 80 olika företag. Amazon hävdade då att knapparna genererade en order i minuten, och nu rapporterar Wall Street Journal, WSJ, att antalet knappar ska bli dubbelt så många och att antalet deltagande företag samtidigt blir betydligt fler.

Annons

Men vid sidan av de positiva nyheterna börjar ett antal frågetecken dyka upp. Enligt WSJ har färre än häften av de som har en Dash-knapp hemma faktiskt använt den för att göra en beställning, och flera av knapp-företagen uppger att de mest är med på tåget för att behålla en god relation till Amazon.

- Det kanske inte är den mest intuitiva funktionen. Men Amazon provar så många saker och man vill ju inte missa de som fungerar. Man måste vara med om något råkar slå igenom, säger Ken McFarland, e-handelschef på Seventh Generation, som har knappar för bland annat blöjor och rengöringsmedel.

Inga priser eller valmöjligheter

De som installerat knappar i hemmet är bland annat missnöjda med att knappen inte uppger vad varan kostar, och ska man kolla priset på Amazons sida kunde man egentligen lika gärna gjort sin beställning där från början. Den som beställer via en knapp kan förstås inte heller välja mellan olika märken utan blir låst till ett företag.

Men bland de nya Amazon Dash-företagen finns det förstås även de som är positiva. Ett av dem är bolaget Cot’n Wash som har slutit ett avtal om en tvättmedelsknapp.

- Saker och ting kan ändras. Titta på produkterna som Amazon har tagit fram, som Kindle. Det fanns människor som sade att det inte fanns någon som skulle vilja läsa något på en skärm, säger Jonathan Propper, VD.

Amazons Dash-knappar är endast tillgängliga för personer som är medlemmar i Amazon Prime, något som kostar 99 dollar om året. Amazon ska inte ha velat kommentera uppgifterna om hur flitigt knapparna används.

Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!