Amazon skickar vidare sina e-handlare till Shopify

Amazon och e-handelsplattformen Shopify samarbetar nu för att underlätta en migration från Amazon Webstore. En tjänst som nu stängs men som innan gett e-handlare möjlighet att sätta upp en butik utanför Amazons marknadsplats.

I början av året meddelade Amazon att man inom ett år skulle stänga ner sin e-handelsplattform Amazon Webstore. En plattform som lanserades 2010 och främst riktade sig till små och medelstora e-handlare.

För att underlätta för de kvarvarande handlarna att hitta ett nytt hem har Amazon inlett ett samarbete med Shopify. Ett samarbete likt det Ebay och BigCommerce inledde sommaren 2014 när Ebay stängde ner sina plattformar Magento Go och ProStores.

Annons
Annons

Företagen har under de senaste veckorna tagit fram ett verktyg som ska hjälpa handlarna på Amazon Webstore att enkelt flytta över sitt innehåll till Shopify. Något som förhoppningsvis innebär att handlarna slipper en massa onödigt arbete och att butiken tvingas stänga ner under tiden.

Flera sociala samarbeten

Bland annat kommer handlare som väljer Shopify inte att behöva återskapa produktkataloger eller skriva nya produktbeskrivningar. Man har även tagit fram en lösning så att Shopifys handlare kan sälja sina produkter på Amazons marknadsplats direkt från Shopify.

– Amazon och Shopify är ledande inom e-handel så det känns naturligt att vi gör det möjligt för våra återförsäljare att sömlöst driva sina företag över båda plattformarna, säger Harley Finkelstein, Shopify Chief Platform Officer.

Shopifys användare kan nu också använda sig av Amazons betallösning Login and Pay with Amazon samt e-handelsjättens logistiktjänst Fulfillment by Amazon. Shopify har under det senaste åren även lyckats få till en rad samarbeten med Facebook, Twitter och Pinterest som ska göra det enklare att handla inuti de sociala nätverken.

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!