Artely gick från noll till miljonen på tio månader

Bytte strategi och vann kundernas hjärtan.

Att sälja originalkonst via e-handel med hemleverans, och på så vis göra om en hel bransch. Så såg ambitionen ut när konstmarknadsplatsen Artely.se lanserades under våren förra året.

LÄS ÄVEN: Säljer varor för 40 000 - vill göra om en hel bransch

Annons

Efter tio månaders verksamhet har företaget lyckats sälja konst för en miljon kronor. 

- Vi har lyckats fylla det behov som funnits bland konstintresserade av att i lugn och ro hemma i soffan kunna botanisera bland originalkonst och inte behöva ta sig till ett fysiskt galleri, som för många faktiskt kan kännas lite skrämmande och ovant, säger medgrundaren Aleksandra Antonov till Ehandel.se och tillägger:

- För att inte tala om det utbud som vi kan samla på en och samma plats. Den möjligheten kan ett fysiskt galleri aldrig erbjuda.

Försäljningen, som alltså nu har nått upp till den första magiska miljonen, har ökat stadigt sedan starten, och faktum är att det på sistone har gått så pass bra att Artely har slagit försäljningsrekord både i december och januari.

Långsiktigt mål nåddes direkt

På många sätt känner Aleksandra och den andra medgrundaren, Alexander Antonov, att de har kommit längre än vad de trodde att de skulle ha gjort vid det här laget.

- Att få kunderna att känna sig trygga med att beställa hem varor för 30 000, eller 50 000, kronor på ett klick - det var något vi hoppades skulle gå att göra på sikt. Men det hände direkt, vilket förstås känns jättebra, säger Alexander.

Bakom den växande försäljningen ligger en ny marknadsföringsstrategi, som Artely i och för sig ganska tidigt bestämde sig för att satsa på. Istället för att försöka driva trafik till den egna sajten via annonser, har företaget nämligen riktat in sig på att primärt jobba med sociala medier och att bygga upp sin följarskara där.

Jobbar på att få fler återkommande kunder

På så sätt kan Artely interagera med sina kunder, och hålla dem uppdaterade om nyheter i sortimentet. Det kräver en del jobb av Alexander och Aleksandra, som inte sällan lägger åtta timmar om dagen bara på att arbeta med Artelys sociala konton. Men det är det värt, anser de.

Annons

- Våra följare får uppdateringar om nya verk nästan dagligen. Då och då ser de något som berör dem och i bästa fall klickar de vidare in på sajten och lägger en beställning, säger Aleksandra, och tillägger:

- Det är just det som är vårt mål, att beröra och inspirera till köp. Vi kommunicerar till exempel aldrig några priser i sociala medier, eftersom vi inte vill att själva upplevelsen av ett verk ska färgas av prislappen.

Med sociala medier-strategin vill duon angripa en av företagets största utmaningar - att få kunderna att återkomma. Helst ska de också handla oftare, vilket är lättare sagt än gjort när sortimentet består av produkter med ett värde på tiotusentals kronor.

"Har blivit lite som Hemnet"

Att förlita sig på spontanköp, eller försöka locka med låga priser, är helt uteslutet.

- Det gäller förstås för många e-handlare, men för oss har det varit väldigt viktigt att driva "rätt" trafik. Och det är lättare att göra genom att bygga upp en följarskara med intresserade kunder, än att sikta brett på till exempel Google, säger Alexander, och fortsätter:

- Normalt försöker man driva trafik till sin sajt, men vi försöker nästan driva bort den därifrån. Eller rättare sagt; driva trafiken till våra sociala kanaler, så att sajten blir verktyget man använder för att genomföra sitt köp.

Och den nya strategin har gett resultat.

- Vi har samlat ett bra utbud från etablerade konstnärer, och folk kommer tillbaka. Det har nästan blivit lite som Hemnet, att man går in och drömmer sig bort bland alla verk som finns på Artely, säger Aleksandra.

Artelys kunder är oftast från 35 år och uppåt, och har en relativt hög inkomst. De som följer företagets konton och tittar runt på bolagets sajt är något oftare kvinnor, men när det kommer till att lägga beställningar är män och kvinnor ungefär lika flitiga.

Når höginkomsttagare på LinkedIn

Utöver Facebook och Instagram har Artely fokuserat en del på LinkedIn, som bland annat har fördelen att man lättare når ut till personer med högre befattningar - och därmed högre inkomst. Även om LinkedIn i första hand är tänkt för jobbrelaterade uppdateringar, kan konst, enligt Alexander, bryta av på ett positivt sätt.

- Men det viktiga - och det gäller för alla sociala medier - är att man är just social. Många pratar om bra content, men om man inte interagerar med sina följare så hjälper det inte att bara ha ett bra innehåll.

Alexander och Aleksandra driver fortfarande Artely i stort sett själva, även om de har uppbackning av ett team som hjälper till med tekniken. Bolaget har inte tagit in något externt kapital och planerar inte heller att göra det inom någon överskådlig framtid.

Redo med kinesisk domän

På så sätt känner de att de har lyxen att skynda långsamt.

- Eftersom vi har gjort det här med egna investeringar har vi ingen som flåsar oss i nacken och undrar varför vi inte är i Kina än. Så länge vi inte gör en stor expansion behöver vi inte ta in något kapital, säger Alexander, och tillägger att Artely förvisso har köpt en kinesisk domän.

Men till en eventuell utlandsexpansion är det en bit kvar. I första hand siktar Artely på att bygga vidare på sitt varumärke, och att nå ut med sitt koncept på bredare front. Ambitionen för 2018 är att dubbla igen och landa på någonstans mellan två och tre miljoner i försäljning.

Och av allt att döma har Artely redan kommit en bra bit på vägen med årets mål.

- Vi såg oss från början som en extra försäljningskanal för de svenska konstnärerna, men för vissa har vi redan blivit den viktigaste kanalen, avslutar Alexander.

Annons