Augmented Reality i trädgården

Fler får upp ögonen för tekniken.

För att underlätta för sina kunder att välja rätt möbel har Bra Sommarmöbler hoppat på den växande trenden med AR. Augmented Reality kan i detta fallet användas för att digitalt se hur till exempel möbler ser ut på uteplatsen eller i trädgården. Under juni månad har de lanserat funktionen på utvalda toppsäljare i e-handelsbutiken. Detta meddelar företaget i ett pressmeddelande.

Tekniken har utvecklats av Apple tillsammans med Pixar och är inköpt via Charpstar. Samma teknik används idag av Hemtex och är begränsad till iOS 12 eller senare. Men enligt pressmeddelandet kommer formatet fungera även på andra enheter som inte drivs av iOS, inom en snar framtid. Och en fördel som nämns är att kunden inte behöver ladda ner en extern app för att det ska fungera.

Annons
Annons

Läs även: Hemtex satsar på AR - hoppas på färre returer

Planen är att använda sig av 3D tillsammans med AR på hela sortimentet i e-handeln.

- Vi har tittat på duktiga e-handlare inom samma nisch som vi, från framförallt England och USA för att få idéer om hur vi på bästa sätt kan använda tekniken. Det är fantastiskt hur långt fram vissa e-handlare har kommit med sina 3D- och AR-satsningar. Vi har arbetat med 3D-visualisering sedan förra året, och ser otroligt många fördelar med 3D framför ett tradtionellt produktfoto. Det är definitivt något som vi kommer satsa på, inte minst eftersom att resultatet i dagsläget blir bättre samt att materialet kan återanvändas för ny teknik som AR, säger Simon Forslund, e-handelsansvarig.

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!