Axfood tar upp nätmats-kampen – budar på Mat.se

Bättre sent än aldrig?

Det fanns en tid när många trodde att Internet var en fluga. Vissa trodde på den villfarelsen längre än andra. En av dem var Axfoods VD Anders Strålman som så sent som vintern 2015 deklarerade att han inte trodde på konceptet med nätmat. Några månader senare var det dock annat ljud i skällan. Nu skulle Axfood istället satsa alltmer på e-handel.

Velandet gjorde dock att de blev rejält sena på bollen. I flera år hade konkurrenterna kunnat bida sin tid och ta en allt större del av mathandeln genom att erbjuda nättjänster i form av matkassar och självplock för hemkörning.

Annons

Lägger bud på Mat.se

Men nu verkar Axfood definitivt ha insett sitt misstag - och hittat en egen lösning på problemet. Genom att helt enkelt lägga ett bud på en av nätmatspionjärerna - Mat.se - vill Axfood gå från att vara sist på bollen till att springa in på planen som forward.

För 554 miljoner kronor hoppas Axfood nu på allvar kunna etablera sig som en aktör på den blomstrande nätmatsmarknaden. Budet kommer dessutom i rättan tid. Mat.se har den senaste tiden ökat omsättningen ordentligt.

Vill ha över 90 procent av aktierna

Mat.se har nu från den 21 december till den 23 januari på sig att acceptera eller avvisa budet. Ett villkor som Axfood ställer är att de ska få ta över mer än 90 procent av Mat.se:s aktier. Fyra av fem av matjättens största aktieägare har redan valt att acceptera budet.

Annons