BGA Fotobutik byter namn på resan mot 250 miljoner

"Vill ha ett enkelt namn som är lätt att komma ihåg".

BGA Fotobutik har på senare år nått stora framgångar genom att gå in på nya marknader och göra diverse satsningar på sin e-handelsverksamhet. Under 2017, som är företagets senaste offentliggjorda räkenskapsår, ökade företagets e-handel med 57 procent.

LÄS ÄVEN: BGA Foto slog 50 miljoner i omsättning

Annons

Räknar med 100 miljoner i år

Och sedan dess har det knappast stått stilla för det Gävlebaserade företaget.

- Vi har sedan starten av vår e-handel alltid haft en hög tillväxt men tvingades efter 2017 trycka lite på bromsen då det var det första året någonsin som vi gick med förlust, skriver Björn Andersson, vd för BGA Fotobutik, i ett mejl till Ehandel.se.

- Under 2019 håller vår tillväxt i sig och vi räknar med att vår e-handel ska snudda vid 50 miljoner i omsättning och att hela bolaget ska nå närmare 100 miljoner i år. Jag kan tyvärr inte gå ut med siffrorna för 2018 offentligt ännu men vi hade en kraftig tillväxt och visade svarta siffror, fortsätter han.

Björn Andersson har tidigare sagt att BGA Fotobutiks mål är att nå 250 miljoner i omsättning år 2023, och för att bygga för fortsatt tillväxt har bolaget på senare tid gjort flera stora satsningar.

"Påminner om traditionell fotobutik" 

Bland annat har företaget genomfört ett namnbyte och lagt sig till med en ny grafisk profil. Sedan en tid tillbaka är det kort och gott namnet BGA som gäller.

- Vi har länge känt att BGA Fotobutik inte har gett rätt associationer då det mer påminner om en traditionell fotobutik som säljer kameratillbehör och liknande, vilket är väldigt långt ifrån vad vi står för idag. Vi vill ha ett enkelt namn som är lätt för kunderna att komma ihåg och som vi kan fylla med vad vi vill.

Vad hoppas ni att den nya grafiska profilen ska leda till?

- Att vårt varumärke ska spegla vårt sortiment och den nisch som vi jobbar inom, det vill säga heminredning.

Annons

Storsatsar på eget magasin

Nyligen skrev BGA på ett kontrakt om utökad lageryta och framöver väntar både en breddning av sortimentet och en trolig lansering i ett nytt land under nästkommande år.

Men först ska företaget få fart på sitt senaste projekt; ett eget onlinemagasin.

- Vårt Magazine är ett helt nystartat projekt som vi tycker är väldigt spännande och något som vi framöver kommer att satsa väldigt mycket resurser på. Tanken i framtiden är även att omvandla detta till pappersformat för att distribuera till våra befintliga kunder och i våra fysiska butiker, men även detta ligger en bit framåt i tiden.

Annons