Babyjätten dubblade till 392 miljoner kronor

Jollyroom ökade omsättningen med 187 miljoner kronor under förra året och bolaget levererar nu lönsam tillväxt.

Barn- och babybutiken har som uttalat mål att omsätta 1 miljard år 2017, och man är på god väg. Under 2014 omsatte bolaget drygt 200 miljoner kronor och under förra året ökade Jollyroom på den siffran rejält.

Under 2015 landade omsättningen på 392 miljoner kronor, en ökning med hela 92 procent jämfört med föregående år. Något som till stor del beror på att Jollyroom ökade kraftigt på samtliga marknader i Norden och nu börjar etablera sig starkt även i Danmark och Finland.

Annons
Annons

– Vi ser att fler och fler kunder hittar till Jollyroom. Konsumentens köpbeteende förändras och allt fler kunder byter ut fysiska butiker mot näthandel. I denna förändring är Jollyroom en vinnare säger Ole Sauar, grundare och huvudägare, Jollyroom.

600 miljoner under 2016

En hög tillväxt innebär dock ständiga utmaningar, särskilt när man säljer barnsängar, lekstugor och diverse andra produkter som tar stor plats. Därför utökade Jollyroom i slutet av förra året sina lokaler från 11 300 till 21 000 kvadratmeter på Tagenevägen utanför Göteborg där man har både kontor och lager.

– Att anpassa organisation, system, utrustning och lokaler till större omsättning är krävande. Vi investerar löpande i effektivisering av verksamheten. Det är en ständig process som är nödvändig om man ska bli en vinnare inom e-handel, säger Sauar.

Den snabba tillväxten har fortsatt under 2016 och prognosen är att omsätta över 600 miljoner kronor under året, för att sedan nå målet på 1 miljard i omsättning 2017.

– Vi växer kraftigt i hela Norden och hittills ligger vi bra till i förhållande till målet. Det är dock viktigt för oss att växa med fortsatt lönsamhet, vi avslutar därför leverantörssamarbeten och arbetssätt som inte bidrar positivt till vår lönsamhet, säger Ole Sauar.

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!