Bangerhead slog 128 miljoner – ”träder in i 2019 med högre fart”

Har vänt sin förlust till vinst.

På senare tid har det gått ganska bra för flera stora aktörer inom skönhetsbranchen. Bara för några dagar sedan berättade vi om Skincity som ökade sin omsättning med 27 procent, och nu rapporterar Breakit om Bangerhead som också har visat succésiffror.

LÄS ÄVEN: Exklusivt: Skincity växer med 27% - omsätter nu 350 miljoner

Annons
Annons

Under 2018 omsatte skönhetsföretaget 128 miljoner kronor, varav vinsten före skatt och avskrivningar (EBITDA) landade på över två miljoner kronor. På så vis lyckades Bangerhead öka sin omsättning med 34 procent, och då vända förlust till vinst.

- Vi kan inte se en specifik faktor som har gjort att omsättningen har tagit fart under förra året, säger bolagets vd, Marc Palmefjord, till Breakit.

- Men det vi märker är att fler kunder återkommer, vi har jobbat stenhårt med kundupplevelsen så det känns ju bra att det får effekt.

Började sin tillväxtresa

Efter 2016 års minusresultat på 6,1 miljoner kronor, försökte Bangerhead få in emission på 10 miljoner kronor under 2017 genom crowdfundingplattformen Pepins, men kom inte hela vägen i mål. Istället tog Bangerhead in samma belopp genom nya delägare, dock inte med hjälp av Pepins. Slutligen fick de ett bättre resultat än föregånde år men gjorde ändå ett minusresultat på 3,8 miljoner kronor.

- Under 2017 fick vi nya delägare och investerade i ett robotlager för att förbättra vår servicegrad och säkra upp det operativa för framtida tillväxt. Under detta år växte vi med 30 % samtidigt som vi förbättrade vårt resultat, berättar Marc Palmefjord till Ehandel.se

Nu ska de satsa 

Under förra årets sista kvartal ökade omsättningen rejält, med hela 50 procent, jämfört med samma kvartal året innan. Det var framför allt julhandeln och Black Friday som gjorde att Bangerhead fick fart på sin försäljning. 

- När vi träder in i 2019 gör vi det med högre fart än tidigare år och vi ser fram emot att fortsätta förbättra, förfina och expandera vårt erbjudande, säger Marc Palmefjord.

UPPDATERING: Tidigare skrev vi att "Bangerhead försökte lyfta sin försäljning under 2017 tillsammans med influencern Linda Hallberg, de gjorde en Youtube-satsning tillsammans och att de startade ett nytt gemensamt företag och varumärke - LH Cosmetics". Det var dock fel och det rätta är att Bangerheads dotterbolag LH Cosmetics grundades 2016 och är ett separat varumärke. LH Cosmetics ägs av Bangerhead tillsammans med influencern Linda Hallberg, varumärkets siffror är inte upptagna i Bangerheads. YouTube-samarbetet med Linda Hallberg ägde rum 2013-2016.

Annons
Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!