Just nu: BankID-funktionen tillbaka i PostNords app

"Var en säkerhetsåtgärd".

För en dryg månad sedan kunde vi berätta att PostNord hade stängt av BankID-funktionen i sin app. Anledningen var att företaget hade hamnat mitt i ett bedrägeridrama där tjänsten hade använts av oärliga personer som ville lura till sig nya telefoner.

LÄS ÄVEN: PostNords BankID-funktion avstängd efter bedrägeriförsök

Annons

Exakt vad problemet bestod av klargjordes aldrig; Tele2 och PostNord hävdade båda att de inte hade gjort något fel. Nu verkar dock polisens utredning ha kommit åtminstone en bit på vägen, för BankID-funktionen är från och med i dag tillbaka i PostNords app.

"Problemet låg inte hos PostNord"

Det innebär att e-handelskunder som vill hämta ut paket hos något av PostNords ombud återigen kan använda funktionen för att legitimera sig. Under den senaste månaden har det varit krav på att ta med legitimation.

- Som ni har rapporterat har vi under en period tagit bort möjligheten att identifiera sig med BankID i PostNords app. Skälet var ett bedrägeri som pågick mot en av våra kunder. Att stänga ner BankID var en säkerhetsåtgärd, trots att det varken var i PostNords app eller i BankID som problemet låg, skriver Maria Ibsén, pressansvarig hos PostNord, i ett mejl till Ehandel.se.

För att BankID-funktionen ska fungera krävs det att man uppdaterar PostNords app. 

LÄS ÄVEN: Nu låter PostNord vem som helst hämta ut ditt paket

Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!