Black Friday slog nytt rekord enligt betalbolaget

Tillväxten dock lägre än tidigare år.

Redan i fredags kunde betalbolaget DIBS meddela att Black Friday gett effekt i den svenska e-handeln. Men fast de såg ökningar på 50 procent under dagen så pekade allt på att det skulle bli en mer blygsam Black Friday än tidigare år.

LÄS ÄVEN: Mer blygsamt Black Friday än tidigare

Annons

I går kom betalbolagets slutgiltiga siffror för den stora rea-dagen och enligt deras data var försäljningsökningen lägre än tidigare år. Det betyder dock inte att dagen inte gav DIBS kunder ett nytt rekord.

- Vi kände att det skulle bli nytt rekord för e-handeln då Black Friday numera är starkt i Sverige. Sveriges ekonomi är fortsatt god och webbutikerna satsar. Men många webbutiker kampanjar nu hela veckan och andra tjuvstartar klockan 22.00 på torsdagen, vilket påverkar handeln på just Black Friday, säger Patrik Müller, e-handelsexpert på DIBS Payment Services, i ett pressmeddelande.

Dagen ökade med 20 procent

Betalbolaget mäter riktig transaktionsdata och enligt DIBS siffror ökade omsättningen, under den 24 november, med endast 20 procent, jämfört med 59 procent under Black Friday i fjol.

- Detta är en mindre ökning än de senaste åren för själva dagen, men om man ser till hela veckan så har handeln på nätet ökat mycket starkt. Själva dygnet Black Friday har dock omkring tre gånger högre omsättning än snittet för dagarna måndag till torsdag, skriver DIBS.

Dessa siffror följer dock inte de från Ehandel.se Analytics, som också jobbar med riktig transaktionsdata, där vi imorse kunde konstatera att omsättningen ökat med nära 90 procent.

LÄS ÄVEN: Kraftig tillväxt för Black Friday - dagen saktar inte in

Mycket stark torsdagskväll

Eftersom flera e-handlare smygstartade Black Friday på torsdagskvällen tog försäljningen rejäl fart sent på kvällen.

- Data visar att redan klockan 22.00 på torsdagen så ökade transaktionerna med flera hundra procent − i synnerhet för kategorin elektronik. Detta då många webbutiker tjuvstartar försäljningen för att kunderna inte ska behöva vara uppe så sent. När dygnet sedan slog över till Black Friday så noterades en minskning av transaktionerna under nattens timmar.

Annons

DIBS e-handelsexpert varnar även för att inte hänga med på rea-festen då många redan nu sägs ha genomfört sin julshopping.

- De webbutiker som inte hänger på Black Friday-racet som nu är i princip hela veckan får en kämpig julhandel eftersom en del till och med slutför alla sina julklappssköp under Black Friday, eller ja − under Black Week, säger Patrik Müller.

Annons