Boomerangs nya ägare stänger butikerna – nätbutiken blir kvar?

Oklart vilka kanaler som gäller framöver.

Nu står det klart att klädkedjan och modemärket Boomerang, som nyligen gick i konkurs, kommer att leva vidare. Nya ägare blir Tisenhultgruppen, som ägs av familjen Börjesson. De båda företagen är dock inte nya för varandra. Tvärt om ska de ha haft ett samarbete sedan 1985, då familjen Börjesson blev delägare i Boomerangs styrelse, och förblev så tills 2014. Nu återupptas alltså det forna samarbetet, med Tisenhultsgruppen vid rodret. 

- Vi har en lång och varm relation med Boomerang bakom oss. När vi fick besked om att det skulle gå i konkurs började vi snabbt titta på om det fanns en möjlighet att köpa upp varumärket, säger Malin Nordesjö från Tisenhultgruppen till Breakit 

Annons

LÄS ÄVEN: 
Klädmärke fick ej snurr på e-handeln - går i konkurs
Skulder i mångmiljonklassen bakom Boomerangs konkurs

Oklart med försäljningskanaler

Dock innebär övertagandet enligt Breakit att de fysiska butikerna läggs ner. Hur det blir med e-handeln ska dock inte vara bestämt i nuläget, men förutom varumärket ska de nya ägarna även ha tagit över Boomerangs varulager.

- Vi tar över varumärket och inte butikerna och vilka säljkanaler vi ska använda är inte helt klart än. Digitaliseringen är något som vi alla måste hänga med i men jag tror att man kommer att kunna fortsätta köpa Boomerang i butiker, säger hon till tidningen.

Nygammal vd återvänder

Nygammal vd blir nu Fredrik Larsson, som tidigare haft samma position inom bolaget mellan år 2000 och år 2009. Även Boomerangs ursprungliga grundare, Peter Wilton och Kennet Andram uppges nu bli kvar inom verksamheten.

Ehandel.se har sökt flera av de inblandade för en kommentar.

Annons