Buttericks backar: ”Lägre försäljning i våra fysiska butiker”

Positiv trend för e-handeln.

Den anrika butiken Buttericks har den senaste tiden visat ett allt större intresse för e-handeln och under 2018 fick företaget en ny vd i Therese Carlsson. Sedan dess har man tagit flera steg mot att stärka företagets e-handel.

LÄS ÄVEN: Buttericks stärker ledningen med e-handelskunskap

Annons
Annons

Företagets årsredovisning trillade in strax före jul, en rapport som täcker perioden maj 2017 till april 2018. Omsättningen fortsätter som tidigare år att sjunka, något företaget tillskriver den fysiska handeln. Omsättningen går från 75 miljoner kronor till 66,5 miljoner för räkenskapsåret 2017/2018.

- Den minskade omsättningen beror främst på en lägre försäljning i våra fysiska butiker, kommenterar Therese Carlsson siffrorna för Ehandel.se.

Resultatet är fortsatt negativt men förbättras något jämfört med föregående räkenskapsår. Resultatet på minus 5,9 miljoner kronor var bättre än väntat, berättar Buttericks. Slutet av 2018 innebar dock en mer positiv utveckling, i alla fall gällande företagets nätbutik.

Hur har er e-handel utvecklats under året?

- Vår e-handel har haft en positiv trend under 2018, speciellt sista kvartalet. Första veckan i oktober hade vi en rekordstart som sedan höll i sig under hela vår halloweenförsäljning. Årets halloweensäsong blev den bästa hittills för Buttericks försäljning online. Vilket vi firade dubbelt då bolaget fyllde 115 år den 2 november 2018, säger Therese Carlsson.

Vad har ni på gång det här året?

- Kundupplevelsen. Vi har fördelen av att både ha fysiska butiker och webbshop. Vi ska finnas där kunden finns. Sömnlöshet mellan våra olika säljkanaler och under årets första månader kommer stort fokus ligga på att skapa en enhetlig miljö, säger Therese Carlsson.

Annons
Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!