Christer Pettersson på nytt jobb – blir e-handelschef inom B2B

Lämnar Arvato.

Som ett av ansiktena utåt för e-handelsleverantören Arvato har Christer Pettersson gjort sig till ett känt namn i e-handelsbranschen. Chansen är stor att e-handlare har kommit i kontakt med Christer, som i sin roll som e-handelschef bland annat har medverkat vid e-handelskonferenser runt om i landet.

"Startar upp en helt ny funktion"

Sedan en tid tillbaka befinner sig dock den tidigare Arvato-chefen på ett nytt jobb. Han har numera den långa titeln Head of E-commerce and Commerce Digitalization hos B2B-aktören Hultafors Group, som säljer bland annat kläder och utrustning till olika företag.

Annons
Annons

- Jag ska ansvara för erbjudandet och utvecklingen inom e-handel och kommersiell digitalisering, ett brett men otroligt spännande uppdrag i ett bolag med lång och gedigen historia som sträcker sig mer än 130 år tillbaka. Vår ambition är att bli den ledande digitala aktören och partnern inom vårt område och därför startar vi upp en helt ny funktion för att driva detta initiativ, berättar Christer Pettersson för Ehandel.se.

Vad ser du mest fram emot med ditt nya jobb?

- Jag ser nog mest fram emot helheten: att få jobba med riktigt bra produkter och bra varumärken i vår egen e-handel, men även att få stötta våra kunder att sälja mer på webben och även över tid hitta helt nya digitala kanaler.

Ska hjälpa kunderna med innehåll

I Hultafors portfölj ingår för närvarande åtta varumärken, som alla finns samlade i Hultafors B2B-butik. Den finns tillgänglig på 14 marknader, men eftersom den endast vänder sig till företag måste man ha inloggningsuppgifter för att få tillgång till den.

- Vi vill växa denna e-handel och dessutom hjälpa våra B2B-kunder att i sin tur sälja mer online genom att till exempel tillhandahålla mer relevant och engagerande innehåll.

När Christer Pettersson kom till Arvato hade han haft ledande e-handelsroller hos företag som Apollo Nordic och IDG Sweden. Har har även gett ut ett flertal böcker om SEO och content marketing.

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!