Helgintervju: Coop vill växa på nätet – storsatsar på butiker

VD:n och e-handelschefen om planen framåt: "Skulle sätta ett företag som Coop i en väldigt spännande situation".

E-handeln har etablerat sig och därefter tagit större och större plats i en rad branscher inom detaljhandeln. Men inom dagligvaruhandeln har utvecklingen sett annorlunda ut. Trots gott och väl ett decennium av diverse e-handelssatsningar ligger andelen dagligvaruhandel som sker online fortfarande kvar på några enstaka procent.

Samtidigt rapporterar flera livsmedelsjättar att det är på nätet de stora ökningarna sker, och flera bedömare menar att det förmodligen bara är en tidsfråga tills även dagligvaruhandeln kommer att genomgå en större förändring.

Annons

Vill gärna vara kvar som sista butik

Den bilden delas av Magnus Johansson och Catrin Folkesson, som är vd respektive e-handelschef på Coop. Ehandel.se träffade på duon under årets Almedalsvecka i Visby, och passade förstås på att ställa lite frågor om Coops satsningar på e-handelsområdet och om dagligvaruhandeln i stort.

- Matbutiker i stora städer klarar sig bra. Det etableras och måste etableras nya matbutiker i alla städer och i alla situationer någonstans där antingen bostäder eller kontors- och arbetsområden generellt finns. Sen kan man ju inte säga annat än att ute i landet, och det behöver inte alltid vara glesbygden, där läggs det ner butiker, konstaterar Magnus Johansson när vi ses.

- Och där kanske kooperationen är lite speciell för vi känner ju emellanåt att vi har ett uppdrag att försöka vara kvar som sista butik så länge det går att driva den, även om det är med lite lägre lönsamhet, än en annan aktör som skulle titta rent på det ekonomiska, fortsätter han.

I Almedalen hann Magnus Johansson bland annat med att delta i ett seminarium om varför dagligvaruhandeln har lyckats undvika den omtalade "butiksdöden", som arrangerades av Svensk Handel.

"Samspelet som är tricket"

Magnus Johanssons bedömning är att även om det absolut händer att matbutiker lägger ner, så öppnas det förmodligen minst lika många. Framför allt växer den totala butiksytan, menar han, och tillägger att framtidens dagligvaruhandel förmodligen ligger i att erbjuda handel via olika kanaler.

Han får medhåll av kollegan Catrin Folkesson.

- Jag tror att det är samspelet mellan e-handeln och butikerna som är tricket. Att verkligen ha kunden i centrum. Att vi - till exempel på Coop - finns där kunden vill vara, oavsett om det är en fysisk butik, e-handel eller hos någon av våra samarbetspartners. Det handlar om att hitta den kombinationen och ett kunderbjudande som flyter mellan alla kanaler. Jag tror att det är då man blir riktigt framgångsrik, säger Catrin Folkesson.

Och hos Coop saknas det knappast kanaler att välja mellan. Utöver sitt fysiska butiksnät har bolaget etablerat en e-handel, som drivs från så kallade darkstores på olika håll i Sverige. Många av e-handelsköpen hämtas upp i någon av Coops butiker och på senare tid har företaget även lanserat paketskåp som ett steg i att förenkla sitt Click & Collect-erbjudande.

Annons

"Proportionerligt mer på e-handeln"

Så sent som för några veckor sedan kunde vi berätta att de första skåpen hade placerats ut i en rad svenska orter.

LÄS ÄVEN: Coops e-handelsskåp: Nu kan man hämta e-mat i "Hämta"

Hur fördelar ni era satsningar mellan e-handeln och den fysiska handeln?

- Man kan säga såhär; med den andel som även vår försäljning är e-handel kontra fysisk butik, så läggs det ju proportionerligt mer resurser på e-handeln just nu. Det är ju ett växande område så det måste man få investera i, säger Magnus Johansson.

Samtidigt satsar Coop mycket på den fysiska handeln. I våras köpte företaget Nettos svenska butiker, vilket förstås innebar mängder med nya fysiska lägen för Coops del.

- Just nu öppnar Coop för första gången på kanske ett decennium inte bara mer yta utan också fler butiker än vad man stänger ner. Så det läggs mycket resurser på båda, men proportionerligt så läggs det mer resurser på e-handeln, det skulle jag faktiskt säga. Men det gör hela branschen. Så om våra resurser är tillräckliga i det perspektivet, det får ju framtiden utvisa, säger Magnus Johansson.

Coops ambition är att ta åtminstone samma marknadsandel på nätet som bolaget har i den fysiska handeln.

- Det måste ju till, annars kommer man tekniskt sett att förlora marknadsandelar över tid.

"Blir nästan en orimlig situation"

Och i kampen om e-handelsandelar tror Coops vd att det finns både för- och nackdelar med att inte vara den största spelaren på marknaden.

- Det är ju inte orimligt att tänka att man skulle satsa på en rätt stor e-handelsandel här i början, en andel som skulle vara större än vår fysiska andel. Det skulle sätta ett företag som Coop i en väldigt spännande situation, säger Magnus Johansson, och fortsätter:

- Andra konkurrenter som har en väldigt hög marknadsandel, de har sjukt mycket att försvara. Framför allt ska de växa på nätet och det blir nästan en orimlig situation. Det tycker vi är lite spännande.

Catrin Folkesson lyfter fram vikten av att hålla ett högt tempo i det handelsskifte som råder.

- Saker händer så snabbt på nätet. Så det kräver inte bara investeringar utan också att man är lite snabbfotad. Att man jobbar på ett annat sätt och det kräver lite andra kompetenser. Det är ganska mycket som händer när man ska digitalisera sig, säger hon.

E-handelshämtar på vägen hem

Det är tydligt att Coop även framåt ser en kombination av e-handel och fysiska butiker, gärna i form av e-handel med upphämtning i butik, som vägen framåt.

LÄS ÄVEN: Coop-chefen om utrullningen av paketskåpen: "En resursfråga"

Magnus Johansson tror på en effektivisering av hela e-handelslogistiken, inte minst när det kommer till dagligvaruhandeln. Han ser framför sig att kunder kommer att vilja hämta upp sina varor i samband med att de utför andra ärenden eller är på väg hem, varför det kommer att vara viktigt att Coops upphämtningsstationer finns på bra lägen.

Hur ser Coops e-handel ut om tio år?

- Jag tror att den kommer att vara allt vi kan tänka oss i dag och lite till. Men jag tror fortfarande att den stora volymen kommer att hämtas ut i de här "nära-butikerna", det vill säga nära flödeslägen, nära bostad, nära jobb. Sen kommer det förstås att finnas en mängd andra lösningar också.

Annons