Coops jättesatsning – lade 77 miljoner på e-handeln

Och då ökade nätbutiken omsättningen med 9,2 procent på ett år.

77 miljoner kronor. Så mycket investerade Coop i IT, logistik och e-handel under 2017. Det framkommer av företagets årsrapport för 2017 som släpptes under morgonen.

Satsningen kom sig av att Coop själva bedömer att e-handeln “väntas växa starkt under de kommande åren”."Men redan under det senaste året började ökningen märkas av". Under 2017 ökade e-handeln nämligen med 9,2 procent, jämfört med föregående år. Det är dock betydligt sämre än den ökning som företagets e-handel gjorde under 2016 - dö ökade Coops e-handel nämligen med 50 procent.

Annons
Annons

LÄS ÄVEN: Så ökade Coop näthandeln med 50 procent

Investering gav sämre resultat

Samtidigt konstaterar koncernen att rörelseresultatet har sjunkit rejält, från 236 miljoner till 130 miljoner kronor mellan 2016 och 2017. Men en del av den minskningen uppges vara en följd av den stora e-handelsinvesteringen.

- Resultatförändringen hänför sig främst till den lägre butiks- och tjänsteförsäljningen, vilket påverkat bruttoresultatet under de två första tertialen, samt en investering i Online-erbjudandet som förväntas växa starkt under de kommande åren, skriver Coop i rapporten.

"Ska knäcka den negativa trenden"

Coop-koncernen har tidigare brottats med ekonomiska problem, men levererar nu som helhet vinst för tredje året i rad. Och under 2018 hoppas företaget kunna ta ytterligare marknadsandelar, både i butik och på nätet.

- Målsättningen för 2018, som har inletts starkt, är att knäcka den negativa trenden och öka försäljningen. Redan idag tar våra bästa butiker marknadsandelar och på lite längre sikt ska Coop ta marknadsandelar även som helhet. Mitt tydliga uppdrag är att Coop ska lyckas med denna vändning som ett resultat av att vi får fler nöjda kunder genom att bli ännu bättre på att leverera på vårt kundlöfte: prisvärd, hållbar, matglädje samtidigt som vi höjer servicegraden både i fysiska butiker och i näthandeln på Coop.se, säger Magnus Johansson, vd Coop Sverige, i ett pressmeddelande.

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!