De lämnade H&M:s e-handel – ska skapa content åt andra

Nystartat produktionsbolag riktar in sig på e-handlare.

Så sent som i veckan pekade H&M ut e-handeln som en viktig del i framtidens försäljning, och i sina senaste kvartalsrapporter har modegiganten även lyft fram e-handeln som en del av företaget som det går relativt bra för.

H&M:s 2017: "En besvikelse" - går all in på e-handel

Annons
Annons

Nu väljer två tidigare medarbetare på H&M:s e-handelsavdelning att starta ett eget företag inom marknadsföring. Planen är att hjälpa andra e-handlare genom att "producera försäljningsdrivande content på ett kostnadseffektivt sätt".

"Har saknats strategisk mellanhand"

Mer exakt ska Hagströmer Macksey, som den nya byrån heter, vägleda e-handlarna i hur man planerar och tar fram digitalt innehåll. Skillnaden mot andra produktionsbolag uppges vara att Hagströmer Macksey fokuserar på “processen som helhet, från provhantering till leverans av färdig bild och text”.

- Det har saknats en strategisk mellanhand som förstår både kunden, teknikleverantören och produktionsbolaget. Vi vill ge våra kunder verktygen att satsa tid och pengar på rätt saker för att få ut det mesta möjliga av sin contentproduktion, säger medgrundaren Michelle Macksey i ett pressmeddelande.

Ska spara kostnader

Kollegan Helena Hagströmer, som blir den nya PR-byråns vd, ser framför sig att Hagströmer Macksey kan avlasta e-handlarna, som därmed får tid till annat.

- För en lyckad försäljning på webben behövs en bra bakomliggande process där allt funkar och produktionen blir klar i tid. Ofta är det kostsamt och tidskrävande att producera content men det vill vi ändra på, säger hon.

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!