De ska hjälpa e-handlarna att hitta rätt influencers

"Microinfluencers" det nya heta.

Landets e-handlare har inte varit sena att hoppa på tåget med att marknadsföra sig via influencers. På senare tid har samarbetet med influencers tagit ytterligare ett steg - det blir nämligen allt vanligare att e-handlarna låter influencers vara med redan i produktionen av det som sedan ska marknadsföras.

LÄS ÄVEN: Nu släpper e-handlarna in influencers i produktionen

Annons
Annons

"Ett stort antal kunder inom e-handel"

Men hur hittar man egentligen rätt influencer att samarbeta med? Det vill företaget Boostified hjälpa till med. Det Malmöbaserade bolaget beskriver sig själv som en "digital plattform som matchar ihop byråer, varumärken och influencers", och ska sedan starten för drygt ett år sedan ha inlett samarbeten med ett flertal e-handelsföretag.

- Vi har ett stort antal kunder inom e-handel: Mode, livsstil, träning, och det som är mest intressant den senaste tiden är dagligvaruhandeln. Matleveranser direkt hem till dörren har ökat explosionsartat den senaste tiden och i med det så vill dessa företag marknadsföra sina tjänster. Och det mest effektiva sättet att marknadsföra sig just nu är via influencers, skriver medgrundaren Imad Ibrahim i ett mejl till Ehandel.se.

Det Boostified bidrar med till e-handlaren är att bland annat skicka ut produkter till influencers, som i utbyte länkar till företagens sidor i sina flöden.

Vad skiljer er från andra PR-byråer?

Boostified är en digital plattform med tusentals micro-influencers, som matchar ihop varumärken och byråer med varandra för samarbeten. Vi har ett 3PL-system där alla utskick till influencers går via oss, även kylprodukter. Allt företag behöver göra är att skicka en pall med produkter till vårt lager. Sen sköter vi resten och inom en månad får kunden en slutrapport med alla influencers bilder och statistik, fortsätter Imad Ibrahim.

Mindre och nishade influencers går hem

På senare tid har e-handlare och andra i den digitala branschen pratat allt mer om vikten av att vara genuin i sitt val av influencer. Om det tidigare var ju fler följare desto bättre som gällde, så är det snarare kvalitet framför kvantitet som är ledorden nu.

Hur jobbar Boostified för att matcha företag och influencers på ett bra sätt?

- Det är just där Boostified affärsidé föddes. Företag vill jobba med mindre influencers som genuint gillar deras produkter. Vår första kund var Lindahls Kvarg, som ville nå ut till fitnessinfluencers som älskade träning och hälsa. Genom att välja ett flertal micro-influencers i denna kategorin så gjorde vi det möjligt att nå ut till en större massa inom en nischad målgrupp. Väljer man en större mega-influencer så når man oftast en bredare målgrupp.

Annons
Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!