Designade hundprylar på nätet får in miljonbelopp

"Blir största externa ägaren i bolaget".

Tidigare i år kunde vi berätta om den nya e-handeln Denjo Dogs, som satsade på funktionella och designade hundprodukter. E-handeln skulle sälja andras varumärken men också utveckla egna.

LÄS ÄVEN: Ny designhandel på nätet sätter hunden i centrum

Annons

Nu rapporterar Denjo en stor nyhet i form av att de tar in kapital ifrån investeraren Saeid Esmaeilzade och riskkapitalbolaget BackingMinds, som drivs av Susanne Najafi och Sara Wimmercranz.

"Våra dröminvesterare"

BackingMinds är kända e-handelsinvesterare och Saeid Esmaeilzadeh har tidigare arbetat med djurhälsa i Swecure, som utvecklat läkemedel för allergibehandling av hundar.

- BackingMinds och Saeid hittade oss innan vi ens hade börjat söka kapital och vi är jätteglada. Nu kan vi fokusera på att bygga världens bästa varumärke för husdjursägare och har våra dröminvesterare med oss på tåget redan, säger medgrundaren Robin Grann i ett pressmeddelande.

"Identifierat samma gap"

Tillsammans ska de investera 2,6 miljoner kronor i Denjo där BackingMinds blir den största externa ägaren i bolaget.

- Vi har diskuterat gapet som finns mellan dels den framväxande målgruppen av social media frekventa och medvetna husdjursägare - och dels bristen på produkter som går i linje med kundernas krav på hållbarhet, funktionalitet och design. När vi hittade teamet bakom Denjo insåg vi att de identifierat samma gap och dessutom byggt det varumärke och den plattform som vi tror har bäst potential att fylla det, säger Susanne Najafi på BackingMinds.

Kapitaltillskottet ska gå till att bredda Denjos sortiment samt för att möjliggöra fortsatt expansion. Denjo grundades förra året av Victoria Carlsson tillsammans med Robin Grann.

Annons