E-handel utsedd till mäktigast inom svenskt herrmode

Tog hem plats 1 av 100.

"Ung som gammal, finanstopp som högstadiekid –sneakers är högsta status. I en tid där modevarumärken går på knäna har skomagnaterna Sneakersnstuff kilometerlånga köer. Med en enorm trovärdighet, ett ständigt habegär och en gudabenådad fingertoppskänsla är Sneakersnstuff mäktigast inom svenskt herrmode 2018".

Så ser motiveringen till listans förstaplats ut när magasinet King nu släpper sin årliga lista över de mäktigaste personerna och företagen på den svenska herrmodescenen. Och det är e-handelsföretaget Sneakersnstuff som hamnar allra högst upp av de hundra listade företagen.

Annons

"Mäktigare än Zlatan"

Peter Jansson och Erik Fagerlind, som tillsammans har grundat Sneakersnstuff, är förstås glada över utmärkelsen. I en intervju som King har gjort, lyfter Peter Jansson fram att vinsten gör Sneakersnstuff "mäktigare än Zlatan", som i år halkade ner från plats 5 till plats 16 på listan.

– Det är sjukt smickrande. Samtidigt är det ironiskt, för en av anledningarna till att vi valde att satsa internationellt var för att vi kände oss förbisedda av modetidningarna. Det är svårt att bli profet i sin egen stad, men nu kanske vi har lyckats, kommenterar Erik Fagerlind.

LÄS ÄVEN: Sneakersnstuff öppnar fysisk butik i New York

Kings lista, som syftar till att lyfta fram de män och kvinnor som har störst inflytande över hur svenska män klär sig, har nu publicerats 12 år i rad. På årets lista finns flera företag och personer med e-handelskoppling representerade. Exempelvis har både Kenneth Melchior, Nordenchef för Zalando, och Filip Tysander, grundare av Daniel Wellington, tagit sig in på listans topp 20.

Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!