E-handeln en viktig del i multikanalshandeln

Multikanalshandel är ett begrepp som blivit populärt på senare år. I stället för att se e-handeln som ett hot börjar nu många företag se fördelarna. Allt fler fysiska butiker och kedjor satsar nu på en allt mer genomtänkt flerkanalsstrategi.

E-handeln har länge setts som ett hot mot den fysiska handeln. Men många företag nu insett att en fungerande e-handel är en viktig pusselbit i en fungerande multikanalsstrategi.

Den tyska E-handelsplattformen Hybris som nyligen fick in en investering på 30 miljoner dollar säger att de i dag är den enda plattformen som omfattar handel i alla kanaler. Och enligt Christer Alkesten, Nordenchef på Hybris bör man se de olika kanalerna som en helhet, och inte som konkurrenter.

Annons
Annons

– Sedan är det en teknisk mognadsfråga också, i dag har vi nått en punkt där det här går att lösa. Och konsumenterna har börjat förvänta sig det, säger Christer Alkesten.

E-handeln kan rädda försäljningen

Ett konkret exempel är när en kund besöker till exempel en skokedja som inte har den önskade storleken i butiken. Med en multikanalsstrategi kan personalen i butiken låta kunden genomföra köpet direkt hos dem, för att sen få skorna hemlevererade via kedjans e-handel.

Ett annat alternativ är att låta kunden betala i på plats för att sen promenera över till systerbutiken där det står ett färdigt skopaket redo att plockas upp.

– Utan ett centralt lagersystem är det bästa personalen kan erbjuda ett samtal till syskonbutiken där de frågar om de har skon inne. Jag släpps därefter vind för våg och risken är stor att jag inte orkar gå till syskonbutiken, utan i stället går in hos en konkurrerande kedja, säger Christer Alkesten.

Indiska tar sin flerkanalstrategi till nästa nivå

I Sverige använder sig bland annat H&M, Bikbok, PutFeetFirst, Clas Ohlson, XXL Sport, Granngården och Indiska sig av Hybris plattform.

Mode- och inredningskedjan Indiska har i flera år haft en klar strategi kring multikanaler, man var dock sena ut med en sin e-handel. Först i april 2012 lanserades den svenska e-handeln och i höstas öppnade man även upp för Norge och övriga EU. Men nu är man väldigt måna om att ta sin flerkanalstrategi till nästa nivå.

Annons
Annons

– Grundtanken är att våra kunder ska få samma upplevelse av varumärket Indiska oavsett om de surfar sig fram till oss via mobilen, datorn eller besöker en butik, säger Karin Danielsson, E-handels- och webbchef på Indiska.

Knyter ihop E-handel och butik

Och för att se till att nätkunderna bemöts på samma sätt som om de hade gått in i en butik, har Indiska bland annat anställt personer som tidigare jobbat i Indiskas butiker till den nya kundtjänsten för e-handeln.

– Vi är ju ganska sena med vår e-handel, men vi satsar mycket på att komma ikapp. Första steget i att få in e-handeln i multikanalstänkandet är att det går att byta eller returnera varor som köpts på nätet i alla våra butiker, och nästa steg blir att varor som köps på nätet även ska kunna hämtas ut i butik. Men att knyta ihop våra fysiska butiker med e-butiken, såsom till exempel uthämtning och betalning i butik, kräver en del utveckling, säger Karin Danielsson.

Nyligen tecknade Indiska också ett långsiktigt samarbetsavtal med Posten som innebär att Postens företag för tredjepartslogistik övertar driften av Indiskas lager och varuförsörjningen av Indiskas 92 butiker i Norden. Man kommer även att sköta logistiken för Indiskas snabbt växande e-handel med kunder i hela Europa.

 

Källa: IDG

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!