2012 var ett tufft år för detaljhandeln, desto bättre har det gått för handeln på nätet. Som en jämförelse växte e-handeln under tredje kvartalet med 14 procent, den fysiska handeln med blygsamma 0,5 procent skriver SvD.
Enligt e-barometern som ges ut av Posten, HUI och SDh förväntar man sig en stark tillväxt för e-handeln för hela 2012. E-handeln väntas öka med 13 procent och omsätta 31,3 miljarder kronor, en ökning från 27,7 miljarder 2011.
Jonas Arnberg på HUI Research säger att vi kommer fortsätta att se en årlig tillväxt på 10–15 procent för e-handeln framöver.
– Konsumenten är mogen och en van e-handlare. Tekniken funkar bra, sidorna är förbättrade, liksom logistiken. När fler branscher går in höjer det omsättningen. Kläder, hemelektronik och heminredning växer mycket nu, säger Jonas Arnberg, på HUI Research.
Men även om e-handeln fortsätter att öka utgör den fortfarande bara omkring 5 procent av den totala handeln, först om fem till tio år förväntas den stå för en tiondel.
Paketutlämning sju dagar i veckan
I takt med att det säljs allt fler smartphones och surfplattor ökar tillgängligheten för e-handeln, något som driver upp försäljningen. Samtidigt börjar fler av de stora etablerade butikskedjorna få upp ögonen för e-handeln. Till exempel drog Intersport och Media Markt igång sina nätbutiker under förra året.
– När de stora handlarna kör i gång får det effekt. Kommer omsättningstunga branscher som livsmedel, möbler och byggvaror in börjar det hända saker. Trots det är det många butikskedjor som startar först när de känner av konkurrensen, säger Jonas Arnberg.
Exempel på stora kedjor som fortfarande står utan en e-handelssatsning är Dressman, Carlings och Sisters. Även svenska varuhus som Åhléns och NK ligger steget efter jämfört med sina amerikanska kusiner.
– Tillväxttakten är högre i många andra länder och i amerikanska varuhus är e-handeln en självklar del, integrerad i butikshandeln och ger kunden service. Om en storlek saknas, kan man beställa den direkt i butiken och få den hemskickad, säger Arne Andersson, e-handelsexpert på Posten logistik.
Samtidigt måste logistikföretag som Posten, DHL, Schenker och Bring fortsätta att utveckla sina tjänster för att e-handeln ska kunna fortsätta att växa. Men även för att kunna klara av kundernas behov.
– På sikt kanske vi måste erbjuda körningar alla dagar i veckan. Kunder vill inte heller sitta hemma och vänta på leverans mellan fem och tio, utan vill veta mer exakt när en chaufför dyker upp, säger Arne Andersson som tror att logistikdelen kommer att fortsätta att utvecklas.
Källa: SvD