”E-handeln” som ska ta tillbaka reparationskulturen

Nättjänsten bakom White Monday.

Initiativet White Monday fick stort genomslag, i alla fall i media, och upphovsmakare var e-handelstjänsten Repamera.

LÄS ÄVEN: "Ja, jäklar vad White Monday har spridits"

Annons
Annons

Företaget är tydliga med att de inte vill hamna i det traditionella e-handelsfacket och grundaren väljer gärna ett annat uttryck.

- Vi jobbar med e-reparation. Alltså, vi lagar kläder online, säger Henning Gillberg, grundare av Repamera, i ett pressmeddelande.

E-reparationsföretaget tar alltså emot trasiga kläder från kunder, för att sedan skicka tillbaka dem lagade. De kan även sy om nya kläder och agerar då som en skräddare, fast via postorder.

Hämtar kläder i Lund och Malmö

- Kunder över hela Sverige kan enkelt lägga en beställning på Repameras hemsida och skicka ner trasiga klädesplagg via postorder. Varpå skickliga skräddare i Malmö lagar kläderna, och kunden har dem tillbaka hos sitt närmaste postombud inom 14 dagar, skriver företaget.

Kunderna får hem en “Repamera-påse” som de kan lägga kläderna i, medan kunder som bor i Malmö eller Lund även erbjuds upphämtning och lämning vid dörren.

7/10 positiva till postorderlagning

Enligt Repameras egen undersökning så är det 78 procent av svenskarna som sitter med trasiga kläder som de skulle vilja använda igen. Och enligt en annan undersökning som företaget genomförde tidigare i år så kan 7 av 10 svenskar tänka sig att laga kläder via postorder.

- Vi anpassar oss efter våra kunders önskemål, för att göra det så enkelt som möjligt för dem. Kunder på landsbygden, men även storstäder, efterfrågar postorder, och vi fyller det behovet åt dem. Genom att göra det enklare att laga än att köpa nytt, så väljer fler svenskar att laga, säger Henning Gillberg.

Annons
Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!