E-handeln växer starkt men snittordern fortsätter sjunka

Vad händer med e-handlarnas snittorder?

E-handlarnas snittordervärde sjunker. Enligt Ehandel.se Analytics sjönk snittordern med över 40 kronor mellan 2014 och 2015. Hittills i år ligger snittordern på 942 kronor och den slutliga siffran kommer förmodligen att bli lägre. Detta är en trend som inte bara kan ses i Ehandel.se Analytics utan även andra rapporterar en liknande utveckling för ordervärdet.


Snittordern ökar just nu men låt inte grafen lura er

Annons

Sjunker varje år

Snittordern har ökat i början av 2016 men enligt vår indexansvarige Joakim Andersen kommer detta snart att ändras.

- Just nu ökar snittordervärdet. Från 875 kronor i januari till ungefär 980 kronor i maj. Att snittordervärdet ökar under första halvåret är väntat. Det kommer minska igen i juli, säger Joakim Andersen.


År till år sjunker snittordern

Varför sjunker då snittordern när man mäter år till år? Kommer snittordern bli noll? Nej det är förstås inte fallet utan det som står bakom den just nu historiskt sett dalande snittordern är mobilen, enligt vår analytiker. Det är i alla fall en av de starkaste faktorerna.

- En anledning till att det minskar är att köp via mobiltelefon har ett lägre snittordervärde och just antalet köp via mobil ökar betydligt snabbare än antalet köp via dator eller surfplatta, säger Joakim Andersen.

Snittordern i mobilen är inte bra

När vi jämför snittordern i mobilen och andra enheter står det ganska klart att det är dramatiskt lägre ordervärden i mobilen. En utveckling som förstås inte är helt chockerande. Det är svårt att shoppa loss ordentligt med en liten skärm även om de tekniska lösningarna för detta blir bättre för varje dag som går.


Snittorder per enhet (grafen ovan gäller för 2016, jan-maj)

Varför sjunker då inte e-handeln i stort om nu köpen allt mer görs på mobilen? E-handelns omsättning ökar enligt alla rapporter som släpps med 10-20 procent varje år.

Annons

Fler köp via mobilen

Joakim Andersen förklarar detta med att samtidigt som snittordern blir lägre så skapar mobilen, och ny teknik, också fler köp.

- Ju mer mogen branschen blir, och ju mindre motstånd kunden stöter på vid shoppingen desto lättare blir det också att handla oftare och sprida ut sina köp, säger Joakim Andersen.


Mobilens andel av alla e-handelsköp ökar starkt

Annons