E-handelsbranschen som ännu inte gett vika för mobilen

Men snart är den också mobile first.

Det är verkligen inte någon nyhet att konsumenterna numera vänder sig till sin mobiltelefon först och främst när de ska e-handla något. Själva intäkterna, omsättningen, har dock ännu inte nått 50 procent via mobilerna.

Majoriteten av intäkterna sker alltså inte via mobiltelefoner när vi tittar på årsbasis. Vi räknar dock med att 2019 kommer bli året då mobilerna tar över helt, det vill säga dominerar e-handelstrafiken, antalet order och intäkterna.

Annons

En bransch drar fötterna efter sig

Vi ska nu kika på hur det ser ut i de olika e-handelsbranscherna, när det kommer till försäljningen i mobiltelefonerna. Det är nämligen så att vissa branscher håller oss kvar i den traditionella desktop-världen (laptops och stationära datorer) medan andra har blivit mobilifierade för flera år sedan.

De branscher som tog klivet in i mobilen först var Kläder & Mode samt Skönhet. Dessa två kategorier fick mer än hälften av sina intäkter från mobilanvändare redan i mitten av 2017, och då är surfplattor inte inräknade.

Kläder & Mode

Skönhet


Klicka för större bild

Klicka för större bild

Ungefär ett år senare klev Hemelektronik och Sport & Fritid över till den mobila världen, under andra halvan av 2018.

Hemelektronik

Sport & Fritid


Klicka för större bild

Klicka för större bild

Vem är det då som drar fötterna efter sig? Det är uppenbart en stor kategori eftersom den håller tillbaka hela övergången till en e-handelsvärld dominerad av mobiltelefoner.

- Hus & Hem är den kategori, av dem vi undersökt, som har lägst andel intäkter via mobiltelefon. Enligt prognosen når den inte över 50 procent förrän i slutet av nästa år, i november eller december, säger Joakim Andersen, analytiker på Ehandel.se.

Hus & Hem     


Klicka för större bild

Att den tunga kategorin Hus & Hem når över hälften, gällande intäkter från mobiltelefoner, först nästa år betyder dock inte att hela e-handeln väntar på skiftet. 2019 kommer med stor sannolikhet att bli året då mobilen tar över helt och e-handlare kommer att jämra sig över hur det var bättre förr, då man hade större skärmyta att sälja produkter på.

Annons
Annons