E-handelsleverantören rullar ut sin supersnabba frontend

15 av plattformens e-handlare går live under Q1.

Nyligen kunde vi avslöja att Northern Spirit fått första tjing på Jetshops nya e-handelssystem kallat Jetshop Flight. Det är en så kallad frontend, alltså delen som kunden ser, och den sägs vara mycket snabb när det kommer till den upplevda hastigheten hos kunden.

- Man ser hur extremt snabb hastigheten är nu och det får vi också mycket positiv feedback kring. Det är en otroligt stor skillnad jämfört med den tidigare sajten, säger Niclas Carlson, vd på Northern Spirit, i ett pressmeddelande.

Annons
Annons

LÄS ÄVEN: Northern Spirits nya sajt ska ta e-handlaren över 20 miljoner

Northern Spirit och Jetshop är alltså nöjda med pilottestet och nu meddelar e-handelsleverantören att man börjar rulla ut Jetshop Flight i större skala.

- Vi har mängder av projekt igång nu och räknar med att lansera 15 av våra kunder på Jetshop Flight under första kvartalet nästa år. Så det är mycket att stå i, men det är nu det roliga börjar – när våra kunder får skörda frukterna av vårt slit de senaste 18 månaderna, säger Kristofer Hillhammar, CPO på Jetshop.

Enligt Jetshop så blir e-handelsbutikernas hastigheten allt viktigare och en sekund hit eller dit sägs kunna ha stor påverkan.

- I dag kommer närmare 70 procent av besökarna till svenska e-handlare från mobila enheter, och en sekund snabbare laddtid kan påverka konverteringen med upp till 10 procent. Det var detta Jetshop hade i åtanke när man valde att lägga all befintlig kod åt sidan och bygga en ny front-end från scratch, skriver företaget.

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!