E-handelsleverantören tar ny VD från Tesla

"Har varit en mycket intensiv period".

I juli förra året gick CarpetVistas grundare, Hossein Sadr, in som majoritetsägare i e-handelsleverantören eValent. Företaget erbjuder idag e-handelslösningar på två olika plattformar, Nordisk e-handel och Magento.

LÄS ÄVEN: CarpetVistas grundare går in i Malmöbolaget eValent

Annons
Annons

Samtidigt som Hossein Sadr gick in i bolaget så aviserades det att man skulle göra en del förändringar och bland annat nyrekrytera. Nu meddelar företaget att de fått en ny vd.

Den som tagit över rollen som vd är Jonas Kjellander, som närmast kommer ifrån Tesla där han jobbade med Business Development. Tidigare har Jonas Kjellander även jobbat som affärsutvecklingschef för e-handeln hos Radisson.

Hur ser du på din nya roll som vd för eValent?

- Jag ser det som en mycket spännande och avgörande roll för eValent. Med min bakgrund från speciellt affärsutveckling och ledarskap från tidigare globala roller, så är det den boosten som eValent behöver. Att för de cirka 35 anställda få in en ny ledning i form av mig och våra nya slipade ägare blir som en ”nystart”. Det behövs ett par nya ögon för att kunna förädla ett redan bra bolag som eValent, säger Jonas Kjellander.

Vad blir din primära uppgift?

- Primärt fokus är att styra upp alla processer och rutiner, både de som finns och de som inte finns. Helt enkelt optimera bolaget i allt från nya produkter och utvecklingen av dessa, till flödet genom affärsutvecklingen, projektledningen, utvecklingsteamen, design och leverans av projekten, säger Jonas Kjellander.

“Vänt upp och ner på företaget”

Detta arbetet ska redan ha inletts då Jonas tillträde för två månader sedan, och han menar på att de redan hunnit förändra mycket till det bättre.

- Det har varit en mycket intensiv period där vi egentligen vänt upp och ner på företaget, skakat om och sen byggt ihop alla bitarna med rätt personer på rätt platser.

Annons
Annons

“En ny grafisk profil”

Företaget ska nu jobba med att utveckla de kundprojekt de har i Norden, via Nordisk e-handel och Magento. Men på sikt blickar man även internationellt, enligt Kjellander.

- Vi har enorm kompetens in-house och har länge varit fokuserade på tekniken. De nya produkterna som vi jobbar på ligger i framkant och det kommer vi att visa upp när allt är på plats. Bara det att vi håller på att ta fram en ny grafisk profil kommer ge ett lyft i hur vi uppfattas både internt och externt, säger Jonas Kjellander.

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!