E-handelsraketen Chiquelle snuddar vid 40 miljoner

Stora investeringar gav röda siffror.

Efter ett år av succéer med tillfälliga butiker, en växande följarskara på Instagram och ett flertal e-handelspriser att ställa på kontoret, blev det dags för e-handelsraketen Chiquelle att räkna ihop verksamhetsåret 2017/2018. För året, som för Chiquelles del tog slut den 30 juni 2018, rapporterar e-handeln en omsättning på 39 miljoner kronor.

LÄS ÄVEN: Efter succén: Chiquelle öppnar flaggskepps-popup inför julen

Annons
Annons

Tidigare vinster bäddade för tillväxt

Det innebär ett rejält lyft från förra året, då samma post landade på drygt 30 miljoner. Enligt företagets vd Pouya Boland beror tillväxten på en ökad efterfrågan på unika varor och så kallat fast-fashion. Den har Chiquelle mött genom att lansera nya produkter varje vecka.

- Det har varit en framgångsfaktor, precis som våra investeringar för att växa på nya marknader. Vi är fortfarande unika som ett renodlat modemärke inom fast-fashion.Det finns inte så många renodlade modemärken i branschen längre, men Chiquelle har fortsatt växa inom det segmentet. Vi är stolta över att nå - nästan - 40 miljoner kronor utan att lån eller att ta in externt kapital, vilket har möjliggjorts av vinsterna vi har gjort under hela vår resa, kommenterar Pouya Boland i ett mejl till Ehandel.se.

På resultatsidan ser det dock inte lika glatt ut. Bolaget, som tidigare år visat upp en stigande lönsamhet, rapporterar den här gången röda siffror. Närmare bestämt ett rörelseresultat på minus 2,7 miljoner kronor.

"Går redan med vinst igen"

Pouya Boland berättar att det negativa resultatet har att göra med investeringar för framtiden, i bland annat Chiquelles logistikkedja. Det har också gjort satsningar på lager och personal.

- Det är helt och hållet investeringar vi har räknat med, och vi går redan med vinst igen. Så vi ser att våra satsningar ger resultat.

Vilka är era främsta planer för resten av 2019?

- För 2019 är våra huvudsakliga planer att expandera mer och mer internationellt och globalt. Dessutom kommer vi att lansera nya kategorier på Chiquelle och samtidigt erbjuda mer till våra kunder.

Annons
Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!