E-handelssatsningen gav Axfood bästa året någonsin

Den senkomna insikten att e-handel kan löna sig gav koncernen ett rekordresultat under 2016. Nu väntar e-handelslösning för butiker i ytterligare 30 städer.

När Axfood väl insåg vikten av att erbjuda kunderna att handla sin mat online så kunde inget stoppa dem. Totalt 57 miljoner kronor investerades i e-handeln under 2016 och i vid årets slut fanns Willys och Hemköps e-handel tillgänglig för över 2 miljoner kunder i totalt fyra städer.

- Tack vare gedigna förberedelser fick vår e-handel en bra start, konstaterar företaget själva i sitt bokslut för 2016.

Annons
Annons

Dessa fyra städer kommer dock bli betydligt fler under 2017. Nu väntar en storskalig utrullning befintliga butiker som ska anslutas till e-handeln. Satsningen gäller Willysbutiker i ytterligare 20 städer och Hemköpbutiker i ytterligare 10 städer.

 Fler vill ha maten hemkörd

Samtidigt ser koncernen hur fler och fler e-handlande kunder väljer att få sina varor hemkörda. På Hemköp är andelen e-handlande kunder som väljer hemkörning redan nästan 100 procent, medan det på Willys tidigare varit en övervägande majoritet som hämtat upp varorna i butiken. 

Under 2016 sjönk dock den senare andelen till 60 procent i och med att Willys vidgade sina leveransområden och detta kommer att fortsätta under 2017.

Mat.se ska göra e-handeln lönsam

Samtidigt konstaterar Axfood att köper av Mat.se som gick igenom i januari, kommer att ge e-handeln ytterligare en rivstart.

- Om vår framgångsrika lansering av e-handel ska fortsätta behöver vi bygga på den kompetens som vi redan har idag. Vi behöver fler medarbetare med kunskap och erfarenhet inom e-handel. Detta var bakgrunden till att vi i november lämnade ett publikt bud på Matse Holding AB, företaget som driver onlinebutiken Mat.se, skriver Axfood i bokslutskommunikén.

Nu räknar man med att just förvärvet av Mat.se är det som ska göra Axfoods e-handel som helhet lönsam i framtiden.

Omsättning på 43 miljarder

Nettoomsättningen uppgick till 43 miljarder (41,2), en ökning med 5,1 procent. Rörelseresultatet uppgick till 1,9 miljarder (1,7), vilket motsvarar en rörelsemarginal om 4,4 procent (4,3).

Annons
Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!