Krönika: E-handlare – vänta med att sälja företaget!

Transaktionsrådgivaren David Vesterlund varnar för riskerna med att övervärdera sitt bolag, något som många enligt honom gör.

Som egen företagare finns det inte mycket som toppar känslan du får när ditt företag florerar och växer så det knakar. Efter mycket slit kan du se tillbaka med glädje på alla lärdomar du dragit nytta av under tidens gång. En riktig berg-o-dalbana vissa stunder men till sist märker du att det faktiskt ger resultat. Nu kanske du har uppnått flera milstolpar och kommit i mål några gånger, till och med tjänat en del pengar.

Läge att sälja?

Då börjar idéerna växa i kroppen. Vad är nästa steg? Vad är nästa projekt? En tanke som ofta kommer, framför allt efter en rejäl uppförsbacke, när vinden börjar gripa tag i seglen, är att just nu kanske det börjar bli läge att sälja?

Annons

Nja, faktiskt inte. I alla fall inte om du är intresserad av en så bra avkastning som möjligt. Många drömmer om att sälja sitt företag, för att finansiera nästa projekt, få en långsemester under ett palmträd på Maldiverna eller till och med för att gå i pension.

Vad är ditt företag värt?

Tyvärr sker det gång på gång att e-handlare övervärderar sina bolag, framför allt i tidiga skeden. När ett företag värderas är det många faktorer som spelar in. Ofta många fler än det som först dyker upp i tankarna. Finns det skulder i företaget? Hur mycket lön tar vi ut? Har vi marknadsmässiga förmåner? Behöver vi investera i en ny e-handelsplattform för att kunna växa vidare? Den vinst vi får ut, varar den för evigt eller måste vi börja investera vinsten i en större Google Ads-budget eller SEO?

"Branschen svämmar över av nya aktörer"

Oavsett om siffrorna ser bra ut redan idag, är ditt e-handelsbolag ett ungt företag. Branschen svämmar över av nya aktörer som hittar en nisch och lyckas ett tag för att sen tappa försäljning och falla i glömska. Troligtvis finns det saker att göra för att ditt bolag ska bli stabilt, lönsamt och bli en riktigt bra affär när du väljer att sälja.

En "guldgruva för rätt person"?

När du säljer ditt företag i ett tidigt skede är risken stor att du "ger bort" chansen att tjäna riktigt bra på ditt företag. Personen som tar över ditt företag har fått en bra grund att stå på eftersom du har gjort grovjobbet. Problemet är att du troligen inte har hunnit visa köparna hur bra det faktiskt kan bli. Du behöver slänga dig med uttryck som "för rätt person blir det här en guldgruva" eller "med rätt driv har du alla chanser att lyckas". Hur vore det om du slapp alla floskler, om bolagets siffror kunde tala sitt tydliga språk?

E-handel är inte nya Klondike – eller?

Många som är nya inom e-handelsbranschen, verkar vara av uppfattningen att e-handel är det nya Klondike. Jag ska inte säga att du har helt fel. Men jag måste fråga dig i så fall, vet du vad guldrushen i Klondike resulterade i? Nog fanns där guld, väldigt mycket guld. Närmare bestämt guld till ett värde av 50 miljoner amerikanska dollar.

Guldet i fråga fanns att hämta ungefär fem meter under den fullkomligt genomfrusna marken. Efter mycket slit, tid, energi och resurser lyckades guldgrävarna tina upp marken genom att tända eldar och slutligen kom de fram till den efterlängtade skatten. Där fanns ju en och annan som tjänade en hacka på kalaset, men i stort sett gick de 50 miljoner dollar, som guldet var värt, till att täcka kostnader för gruvdriften. Så var det med det.

Sälj när guldgruvan står stadigt

Vad vill jag få sagt med det här? Jo, ditt e-handelsföretag kan mycket väl bli till en guldgruva. Det finns många exempel på e-handlare som sålt sina bolag och pensionerat sig i förtid. Men först när du verkligen har en guldgruva som står stadigt, bryter guld, har en hög omsättning, levererar, och går med bra vinst så är det dags att leta köpare. Som företagsmäklare är mitt råd till dig att vänta med att sälja. Det kommer att löna sig!

Annons
Annons