De senaste åren har Indien etablerat sig som en av Amazons främsta tillväxtmarknader, och e-handelsjätten har satsat stort på att få åtminstone en del av landets enorma e-handelskaka.
LÄS ÄVEN: Rivalerna slår sig ihop i kampen om jättemarknaden
Taggade utrikesministern
Men ska man gå hem i Indien måste man ha koll på vilken typ av produkter som egentligen ingår i ens sortiment. Det står klart sedan Amazon hamnat i blåsväder för att ha sålt bland annat skor, mattor och toalettstolsskydd med motiv föreställandes gudar inom hinduismen.
Produkterna gick inte hem hos de indiska konsumenterna, som under torsdagen protesterade högljutt i sociala medier. Missnöjet ska enligt Reuters ha varit så stort att hashtaggen #BoycottAmazon blev Indiens mest använda under gårdagen. En del Twitteranvändare passade även på att tagga Indiens utrikesminister Sushma Swaraj, för att få henne att vidta åtgärder mot Amazon.
Prydde dörrmattor med Indiens flagga
När Amazon för två år sedan uppmärksammades för att i Kanada ha sålt dörrmattor föreställandes Indiens flagga, sägs Swaraj ha hotat med att dra in visum från Amazon-anställda i Indien ifall de aktuella mattorna inte plockades bort.
Och Amazon, som även tidigare har kritiserats för att ha sålt oetiska varor, svarade även den här gången med att lova att plocka bort de omdebatterade produkterna. Något som redan verkar ha skett.
- Alla säljare måste följa våra riktlinjer och de som inte gör det kommer det att vidtas åtgärder mot. Det kan även bli aktuellt att helt ta bort deras konton, uppger företaget i ett uttalande, enligt Reuters.
LÄS ÄVEN: Kokaintröja för bebisar var inte uppskattad av kunderna