E-handlare köper konkurrent på vägen mot matrevolution

Branschpionjär får ny ägare.

E-handelsföretaget Ecoliving gjorde efter en stunds tystnad comeback i början av sommaren, och då med helt nya produkter i bagaget. Företaget, som säger sig vilja genomföra en matrevolution, hade då tagit fram ett proteinpulver och en slags quinoa, som ska vara unik av sitt slag i Norden.

LÄS ÄVEN: E-handlare ger sig in i foodtech - vill starta matrevolution

Annons
Annons

Nu meddelar Ecoliving att företaget breddar sin portfölj och samtidigt ökar tillväxten. Bolaget har nämligen köpt upp konkurrenten A la eco, som med sina 10 års erfarenhet ska ha varit först i Sverige med att sälja exempelvis ekologisk och växtbaserad bönpasta.

Får handelsnätverk över hela Sverige

I dag säljs A la ecos produkter hos bland andra Ica, Coop och Citygross.

- För oss som ett innovativt foodtechföretag inom växtbaserat protein är detta förvärv mycket intressant eftersom det kompletterar vår portfölj inom växtbaserad och proteinrik mat. Vår strategi är att kombinera produktutveckling med en multi-kanal distributionsstrategi och samtidigt bygga ett starkt varumärke. Genom detta förvärv får vi en bred distribution inom svensk dagligvaruhandel och får jobba tillsammans med duktiga handlare i hela Sverige, säger Ronald Domelid, vice vd och operativ chef för Ecoliving, i ett pressmeddelande.

Utöver förvärvet är Ecoliving mitt uppe i en crowdfundingrunda, som enligt uppgift drog in 800 000 kronor bara under de första minuterna. Hur mycket företaget betalade för A la eco delges ej.

LÄS ÄVEN: Ecolivings crowdfunding gör succé - Schlingmann investerar igen

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!