E-handlare öppnade fysisk butik – fick in över 100 märken

Tar satsningen till Sverige.

E-handlare som säljer skönhetsprodukter är ofta medvetna om en svårigheterna med att få beställa från en del leverantörer. De ser nämligen gärna att man har en fysisk butik om man ska få köpa in och vara återförsäljare för vissa varumärken.

"Antalet direkta inköp ökade betydligt"

På senare tid har vi sett både Boozt och Zalando öppna fysiska skönhetsbutiker, och det är förmodligen inte en alltför avancerad gissning att modejättarnas butiksöppningar har med kraven från leverantörerna att göra.

Annons
Annons

LÄS ÄVEN: Modejätten Boozt ger sig in i ny miljardbransch

Nu har ytterligare en e-handlare valt att gå samma väg. Det handlar om den norska skönhetsgiganten BliVakker.no, som också driver Cocopanda.se. Sedan Blivakker öppnade en fysisk butik i Kristiansand, har företaget lyckats få in inte mindre än hundra nya varumärken. Det innebär att företagets sortiment numera består av 314 olika märken.

- Det finns många märken som inte levererade till oss eftersom vi bara hade e-handel, men efter att vi började med en fysisk butik ökade antalet direkta inköp betydligt. I dag köper vi cirka 80 procent direkt från varumärkena själva, säger Einar Øgrey Brandsdal, som äger BliVakker, till vår systersajt Ehandel.com.

Drog upp försäljningen

Och butiken, som bland annat bjuder på en selfievägg och en lounge där man kan dricka kaffe, ska också ha bidragit till att driva på försäljningen.

- Jag trodde inte att folk skulle handla så mycket i den fysiska butiken, så det förvånar mig att så många har handlat där. 

Blivakker planerar nu att öppna fysiska butiker på alla marknader där företaget finns representerat, det vill säga Norge, Danmark, Sverige, Finland, Tyskland och Österrike. Det är dock inte tal om några massiva butikskedjor - i Norge menar till exempel Brandsdal att antalet butiker troligtvis kommer att ligga på max fem.

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!