E-handlare slog 8 miljoner – öppnar fysisk butik

"Bygger ihop digital och analog upplevelse".

SethAndSally startade som e-handel 2015 och har i dagarna öppnat upp sin första fysiska affärslokal i form av en konceptbutik. Företaget säljer hudvårdsprodukter för ansikte och kropp. På 260 kvadratmeter ska en kombination av lager, affär och showroom inrymmas. Butiken ska även fungera som en salong där man kan få behandlingar.

- Vi ser en stor möjlighet att utveckla vårt onlinekoncept genom att öppna upp en butik där kunden kan komma in och uppleva de produkter vi säljer på nätet. Vi vill också skapa en mötesplats där kunden får möjlighet att lära sig mer om hudvård, säger Johanna Rydin, CEO på SethAndSally.

Annons
Annons

Med sin nya butik vill de bygga ihop den digitala och analoga upplevelsen. 

- I butiken har vi hela sortimentet som tester så att kunder kan känna, klämma och dofta på produkterna innan köp, säger Fredrik Rydin, som är marknadschef, till Ehandel.se. 

Företaget kommer att erbjuda click and collect, men man ska även kunna handla webbvaror direkt i den fysiska butiken. Via skärmar i affären kan man lägga sina ordrar. Det har gått bra för hudvårdsbutiken, som har ökat sin omsättning varje år från starten. 2018 var deras försäljning uppe i 8,4 miljoner kronor, jämfört med 5 miljoner kronor år 2017.

Hakar på trenden

Omnikanal verkar vara en stark trend just i skönhets- och hudvårdsbranschen. Under de senaste åren har många kedjor satsat på att utveckla sin närvaro både offline och online. Som några exempel på detta kan Lyko, Sephora, Åhléns och Kicks nämnas. 

LÄS ÄVEN: Sephora går omni: Skanning av hud för rätt sminkfärg

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!