E-handlare slogs om Årets Logistiketablering 2017

Boozt slog medfinalisterna Apotea och Sportamore.

När tidningen Intelligent Logistik skulle utse de bästa bidragen till årets upplaga av priset Årets Logistiketablering 2017, stod uteslutande e-handelsföretag i centrum. de tre finalisterna blev Apotea, Sportamore och Boozt - och när juryn hade sagt sitt var det Skånes hopp som stod som vinnare.

Väljer efter läge och design

Boozt fick dela priset med Catena, som är byggherren bakom E-City i Ängelholm, där Boozt är den i särklass största hyresgästen. Ambitionen från Intelligent Logistiks sida är att uppmärksamma en logistiketablering som är “innovativ och överraskande i sitt val av logistikläge, i design, arkitektur, energianvändning, arbetsmiljö, automations- eller hanteringslösningar”, skriver tidningen i en artikel.

Annons

- Boozt och E-City är en etablering som sticker ut med sitt nytänkande och är unik i sin förmåga att skapa flexibilitet som passar både stora och små e-handlare. Fastigheterna har ett tydligt miljötänk med hög energieffektivitet och etableringen möjliggör ökad automationsgrad i en bransch som annars haft svårt att hitta finansieringsmodeller för att göra större investeringar i effektivare logistik. Hela etableringen känns nyskapande och framåtblickande – hela vägen från koncept till brukare, löd juryns motivering.

Två robotlager i final

Med Apoteas jättebygge i Morgongåva och Sportamores nya lager i Eskilstuna, var konkurrensen förstås hård.

- Vi är jätteglada för priset. Jag tror verkligen på det här konceptet, klustertänket är helt unikt, säger Benny Thögersen, vd på Catena.

Intressant i sammanhanget är kanske att Boozt och Sportamore använder sig av samma lagerlösning, det vill säga robotlagret Autostore.

– Det är en väldigt flexibel lösning som går att bygga ut vartefter verksamheten växer. Den passar e-handeln väldigt bra, säger Benny Thögersen.

"Tyder på ökad mognad i branschen"

Att det blev tre e-handlare som stod som finalister var enligt Intelligent Logistiks chefredaktör Hilda Hultén ett sammanträffande, även om hon menar att det “speglar utvecklingen i branschen”.

- Vi i juryn var väldigt överens om att det var dessa tre projekt som skulle stå som finalister. Det är e-handeln som främst driver behovet av nya logistikytor idag och att de här stora etableringarna görs av e-handlarna själva med stora, avancerade fastigheter med hög automationsgrad och anpassade lösningar tyder på en ökad mognad i branschen, säger hon i en kommentar.

Utöver två deltagare från Intelligent Logistik ingick personer från MySigma, JLL och Green Building Council i juryn.

Annons

LÄS ÄVEN: Vi besöker Boozts lager - snart störst i universum

Annons