E-handlare talar ut om årets viktigaste deadline

Pengar och prestige står på spel inför julens kanske viktigaste datum.

Den senaste tiden har vi rapporterat om bland andra Adlibris och Elgigantens jullöften. Elgiganten lovar att julklapparna kommer fram om man beställer senast den 20 december klockan 12:00. Adlibris är lite modigare och har satt sista datum för julklappsbeställningar till den 22 december.

Hur räknar man ut sista datumet för att kunna garantera leverans? Vågar man ta fraktbolagets datum rakt av eller tar man extra höjd för eventuella problem som kan dyka upp? Har fraktbolagen ens specificerade datum för sista dag för garanterad leverans?

Annons
Annons

Kan aldrig lova leverans

Vi vände oss först till Sveriges e-handlare för att höra hur de tänker om detta med sista datum för julklappsleverans. Vågar man som e-handlare ens ange ett datum?

Några av de e-handlare vi kontaktade erkänner kort och gott att de inte vill sätta ett konkret datum.

- Vi kan aldrig lova när en försändelse når kunden eftersom det är så många aktörer och steg inblandade i kedjan. Däremot kan vi lova att vi plockar, packar och överlämnar alla beställningar vi får in före klockan 12:30 på vardagar till PostNord redan samma eftermiddag, säger Fredrik Bengtsson, VD på Gents.

"Kunderna är medvetna om riskerna"

Mikael Kjellman, VD på SkinCity, håller med Fredrik men tillägger att de faktiskt har en tjänst som ger garanterad leverans.

- Vi lämnar inga garantier utan försöker vara raka och ärliga mot kunderna med hur det ligger till. Vår uppfattning är också att kunderna är relativt medvetna om riskerna. Vill man ha garanterad leverans så hänvisar vi till någon av budtjänsterna som vi erbjuder. Med dessa går det bra att beställa fram till 23 december och få leverans innan jul, säger Mikael Kjellman.

Fördelen med ett fast datum är förstås att man kan locka till några extra beställningar och fånga in de som är sent ute med julklappsinköpen. I vissa branscher kan en dag, till eller från, innebära stora summor pengar som antingen går "förlorade" eller bidrar till årets omsättning.

Det är dock inte helt lätt att komma fram till detta datum, som förstås också kan variera lite i olika delar av vårt avlånga land.

Lovar ni kunderna ett sista datum för garanterad leverans innan julafton?

Annons
Annons

- Ja, med vissa förbehåll. 21:a december 12:00 skall vi ha din order för garanterad leverans, då litar vi på att Posten får fram det, säger Peter Olsson, e-handelschef på Hobbex.

- Vi garanterar leverans vid beställningar men sätter lite olika datum beroende på var i landet kunden bor. För stora delar av Sverige sätter vi 21 december för att ha lite marginal. Den 22 december ska fungera enligt DHL som vi använder, säger Björn Andersson på BGA Fotobutik.

"Flytta deadline med kort varsel"

Andra e-handlare som exempelvis CoolStuff och NetOnNet är redo att flytta datumet ifall problem skulle uppstå.

- Vår sista beställningsdag kommer troligtvis bli den 22 december klockan 13:00. Vi kommer hålla koll på hur det ser ut med eventuella förseningar hos Posten och är beredda att med kort varsel tidigarelägga deadline ett dygn om det behövs, säger Christian Omander, medgrundare av CoolStuff.

- Vi kommunicerar en sista ordertid för respektive leveranssätt och arbetar aktivt med våra transportörer för att alla försändelser skall nå fram i tid. Vi tar inte höjd för oväntade problem men bevakar situationen dagligen och är snabba med att justera tiden om exempelvis väderförhållandena ser ut att bli besvärliga, säger Nora Ay, kommunikationschef på NetOnNet.

Vi frågade även hur man i webbutiken kommer att placera en eventuell deadline. Hur man exponerar julleveranstider tyder förstås på hur mycket tilltro till datumen man har. Och samtidigt hur mycket man är beredd att stå bakom dem, i sitt eget led, för att lyckas leverera i tid.

De flesta vi frågat, oavsett om de har ett fast datum eller ej, planerar att lyfta leveransinformationen tydligt mot kunderna.

- Kundkommunikationen om sista datumet sker dels med en layer, som samtliga våra besökare möts av, samt att vi informerar om detta både på framsidan och djupare ner på sajten, säger Ville Kangasmuukko, VD på Bubbleroom.

- Vi kommer att lyfta det i menyn högst upp på sajten med en egen sida kallad "Leveranstider Jul 2016", säger Björn Andersson.

- Vi kommer att lyfta det på samtliga sidor för att kunderna tydligt skall se det, säger Peter Olsson.

Oavsett om man lovar något eller inte så är det förstås en bra idé att informera kunderna om vad som gäller.

I fall e-handlarna faktiskt tror på fraktbolagens utlovade datum visade sig också vara en intressant fråga.

Litar ni på att ert fraktbolag levererar i tid?

- Generellt ja. Vår erfarenhet är att Posten i Sverige är snabba och pålitliga, speciellt de sista dagarna innan jul, säger Christian Omander.

- Förra året tycker jag Posten skötte sig bra och levererade i tid, vi hade väldigt få problem då. Vi hoppas och tror att de gör samma sak i år, säger Peter Olsson.

- Ja! Vi har haft mycket dialog med DHL om detta, som inte lika tydligt som PostNord går ut med leveranstider, men vi har bakvägen lyckats få bra info om vad som gäller, säger Björn Andersson.

Upp till bevis!

Ville Kangasmuukko på Bubbleroom säger dock att det är upp till bevis:

- Fraktbolagen är aldrig bättre än deras senaste leverans. Det är upp till bevis även denna jul! säger han på frågan om de litar på sitt fraktbolag.

Vi frågade även e-handlarna om de gör några omställningar de sista dagarna innan julafton. Och det visar sig att många går över till spårbara lösningar.

- Vi lagerhåller samtliga produkter som finns att köpa på siten och vi skickar 100 procent av våra försändelser spårbart de sista dagarna före jul, säger Fredrik Bengtsson.

- Vi kommer skicka samtliga försändelser som spårbara paket när deadline närmar sig och stänga av varubrev helt, säger Christian Omander.

- Vi har ändrat kraven så att alla leveranser ska skickas spårbart, det känns extra viktigt såhär i juletider, säger Maria Richardsson, VD på Nordic Design Collective.

NetOnNet och Skincity överlåter dock valet till kunden. Skincity menar på att de helt enkelt har en sån bredd i sina leveransalternativ att kunden kan bestämma själv.

"Det kommer att uppstå fel"

När allt kommer omkring så sitter dock de flesta e-handlare i fraktbolagens händer och vi kommer att återkomma till vad logistikbolagen gör för att säkra sluttampen på julhandeln.

- Vi är noga med att aldrig lova saker som ligger utanför vår kontroll. Det är enorma volymer som ska hanteras nu under julen, och det kommer att uppstå fel. Tyvärr. Men vi gör vårt allra bästa för att de fel som uppstår inte ska bero på oss, säger Fredrik Bengtsson.

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!