E-handlare till riksdagen – ska få stopp på ID-brotten

"Hur gör vi e-handeln trygg för barn och unga?"

Tyvärr är de flesta e-handlare förmodligen bekanta med fenomenet ID-kapningar, som bland annat används av bedragare som vill komma över saker i olika nätbutiker. Brotten kan innebära skada för både e-handlaren och konsumenten vars uppgifter olovligen används. Nyligen dömdes en man i Stockholmstrakten för att ha använt andra personers uppgifter för att genomföra köp på nätet.

LÄS ÄVEN: Man stal identiteter och köpte sexleksaker - nu döms han

Annons

Dessvärre är det ganska ovanligt att de här brotten leder till fällande domar, och nu vill flera branschaktörer se ökade krav på autentisering och ID-kontroll. Nu på onsdag arrangeras ett riksdagsseminarium med namnet "Hur gör vi e-handeln trygg för barn och unga?" och planen är att ta ett kliv mot ålders- och identitetsverifikation i e-handelssammanhang.

Vill förändra utan att e-handeln missgynnas

Medverkar vid seminariet gör bland andra Markus Lindblad från e-handelsföretaget Snusbolaget.

- Vi vill bidra med erfarenheterna från Snusbolaget.se när riksdagen nu tar upp e-handel ur ett säkerhetsperspektiv. Lagstiftningen måste göras teknikneutral för att klara av att följa med i olika utvecklingstrender, säger Markus Lindblad, och fortsätter:

- Vi upplever nya krav i en allt snabbare takt på förbättrad kontroll online. Otrygghet för säljare, köpare och leverantörer är ett ständigt återkommande tema i samband med internet och handel. Snusbolaget.se vill här bidra till hur lagstiftaren och myndigheter kan hålla uppe takten utan att konkurrensmässigt missgynna onlinehandeln.

Bakom riksdagsseminariet står Johan Hultberg (M) från socialutskottet och Elin Lundgren (S) från civilutskottet. Ämnet för dagen förväntas enligt Markus Lindblad intressera en bred massa av åhörare.

"Intresset för e-handelns utveckling ökar"

Markus Lindblad hoppas bland annat att dagen ska ge en tydlig bild av vilka tekniska metoder för ID-kontroll som erbjuds i dag, och vem som har ansvaret när det gäller köp och försäljning över nätet.

- Vi ser att intresset för e-handelns utveckling ökar inom flera utskott i riksdagen; näringsutskottet som bevakar konkurrensförhållanden likabehandlingen mellan online- och offline-handeln, socialutskottet och säkerhet för föräldrar, barn och unga på nätet och de förändringar som nu håller på att utkristallisera sig bland betaltjänstleverantörer och traditionella banker. Den aspekten ligger hos finansutskottet och är särskilt aktuell med tanke på säkerhetsdimensionen och för de som länkar och står som garanter för transaktioner på nätet, avslutar Markus Lindblad.

Utöver värdarna och Markus Lindblad är även Klarna, Kindred Group och Konkurrensverket representerade på riksdagsseminariet. Dessutom medverkar politiker från de berörda utskotten.

Annons

Annons