E-handlarna tog hem festen på galan för handelns toppar

Prisades för stark tillväxt och banbrytande logistik.

Tiden då e-handlarna fick nöja sig med den något begränsade kategorin Årets e-handel, är sedan länge över. När det under gårdagskvällen var dags för årets Retail Awards, som arrangeras av Svensk Handel och tidningen Market, drog företag med e-handelskoppling hem ett antal olika priser.

Tillfällig butik blev årets butik

Bland annat utsågs Elgiganten till Årets butikskedja och Zalando prisades för Årets logistiksatsning efter sin lagersatsning i Sverige. Priset för bästa kundklubb gick till Polarn O. Pyret, som också har satsat starkt på e-handeln på sistone. 

Annons
Annons

LÄS ÄVEN: Polarn O. Pyrets e-handel omsätter nu 94 miljoner

Årets tillväxtföretag gick till KidsBrandStore, och så fick Ikeas e-handelsbutik Ikea Kök i Stockholm ta emot utmärkelsen Årets butikskoncept.

"Startsidan laddar blixtsnabbt"

Årets e-handel, som kanske ändå får ses som e-handlarnas främsta pris, gick till Lyko.se. Företaget ansågs av juryn ha bjudit kunderna på en smidig användarresa.

- Värdet av att ha en supersnabb sajt kan inte nog betonas. Du har inte många sekunder på dig innan kunden ledsnar och drar vidare. På Lyko.se är det ingen risk för tålamodsprövande laddningstider. Startsidan landar blixtsnabbt i ditt fönster och blandar erbjudanden, produktförslag, artiklar, filmer och recensioner med en tilltalande balans, skriver juryn i sin motivering.

Lyko fick pris för Årets e-handel (foto: Retail Awards)

LÄS ÄVEN: Lykos e-handel växer - omsätter 400 miljoner

"Har nog aldrig varit mer spännande"

Totalt 600 personer hade samlats för att vara med på prisceremonin, som ägde rum på Stockholm Waterfront i går kväll.

– Handeln har nog aldrig varit mer spännande och intressant än vad den är just nu. Även om handelns företag alltid har varit dynamiska och lyhört gått i takt med samtiden har förändringstakten exploderat de senaste åren. Kvällens vinnare tillhör de företag och medarbetare som står i frontlinjen och driver utvecklingen i handeln. Det är de som ser till att svensk detaljhandel fortsätter att vara konkurrenskraftig även i framtiden, säger Karin Johansson, vd Svensk Handel, i ett pressmeddelande.

Annons
Annons

LÄS ÄVEN: Stark e-handelsdominans i årets Retail Awards

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!