EU är positiva till Googles ”förbättrade” e-handelstjänst

AdWords-experten: "Det går att fortsätta maxa sin försäljning".

Efter att Google blev bötfällda 2,4 miljarder euro av EU-kommissionen, för att ha missbrukat sin ställning, så förändrade sökjätten sin e-handelstjänst Google Shopping. En tjänst som konkurrerar med bland annat Prisjakt och Pricerunner.

LÄS ÄVEN: "De har fundamentalt misslyckas med att lösa problemet"

Annons
Annons

Konkurrenterna i Europa ska ha varit långt ifrån nöjda med Googles “fix” och Prisjakt menade på att de “fundamentalt misslyckas med att lösa problemet”. Den nya lösningen innebär bland annat att konkurrenter kan buda om platserna i Google Shopping.

"En konkurrent i vart tredje resultat"

För de konkurrenter i prisjämförelsebranschen som krävt hårdare åtgärder ifrån EU gällande Google Shopping, så kommer nu tråkiga nyheter. EU verkar nämligen vara positiva till Googles justering av Shopping-tjänsten.

- Vi vet från vår övervakning att det har skett en stadig ökning under de senaste månaderna. De senaste siffrorna visar att minst en konkurrent förekommer i ungefär en tredjedel av de nya Google Shopping-rutorna, jämfört med 15 procent av Shopping-rutorna i mars. På samma sätt ökade andelen klick för konkurrenter i Google Shopping från 2,5 procent i februari till dagens 6,1 procent, sade EU-kommisionären Margrethe Vestager, som ansvarar för konkurrensfrågor inom unionen.

Hon klargör dock att det är för tidigt att dra några konkreta slutsater, men EU är uppenbarligen försiktigt positiva till Googles justeringar.

"Lovande information för e-handlare"

Enligt den svenska AdWords-experten Karl Lindberg, på byrån AdRelevance, så är detta goda nyheter för de e-handlare som idag jobbar mycket med Google Shopping.

- Det är lovande information för e-handlare som är vassa på Google Shopping och lägger en stor del av sin marknadsföringsbudget på den kanalen, säger Karl Lindberg och fortsätter:

- Om tendensen håller i sig, att EU är nöjda med Googles justering, så innebär det att inga stora ändringar behöver göras. Då går det att fortsätta att maxa sin försäljning från Google Shopping med nuvarande strategi.

Annons
Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!