Efter elcykelhajpen – nu intar elmopederna e-handeln

Den helt nya e-handeln Vessla.com har öppnat för förbeställningar av elmopeder.

Efterfrågan på elcyklar verkar snabbt växa sig större och i går kunde vi berätta att e-handlaren Outnorth hade expanderat sitt sortiment av det populära transportmedlet med flera nya modeller för att kunna möta den kraftiga efterfrågan.

En annan som har märkt av det starka suget efter elcyklar är företaget Mipecorp AB, som driver nätbutikerna Elcykelvaruhuset.se och KopEnScooter.nu. Gänget bakom företaget har dock hittat en lucka på marknaden - nämligen att utvecklingen mot el inte i någon större utsträckning har nått mopedernas värld. Därför har bolaget i dagarna lanserat Vessla.com, en helt ny e-handel som säljer elmopeder av eget varumärke.

Annons

Fanns inga elmopeder att köpa

Vessla.com har varit öppen för förhandsbokningar sedan i måndags, och den första leveransen av den egenframtagna elmopeden väntas komma in i slutet av månaden.

- Om man tittar på mopeder i stort så har det inte hänt mycket på massor av år, säger VD:n Rickard Bröms till Ehandel.se.

Idén till företaget kom när han själv skulle pendla från Nacka till sitt arbete i centrala Stockholm, och tänkte att det skulle gå betydligt snabbare att ta sig fram med hjälp av en moped. Helst ville han ha en modern moped som drevs av el, men märkte efter att ha tittat runt ett tag att några sådana inte fanns att köpa.

- Då tänkte jag att det här är ju jätteknasigt, men det fanns i princip inga. Framför allt fanns det inga etablerade varumärken som sålde elmopeder. Så jag hade väl lite av en 40-årskris och tänkte att jag drar igång ett företag, berättar Rickard Bröms.

Väljer bort återförsäljare

Rickard Bröms jobbade vidare med sin idé och snart stod hans mopedmodell redo. Han menar att det just nu finns en global trend av att köpa även lite dyrare saker på nätet. Det i kombination med att Vessla ville ha kontroll över sitt eget varumärke, och samtidigt inte ville ge avkall på lönsamheten, ledde till beslutet att endast sälja den nya mopedmodellen via den egna e-handeln.

- Vår ambition är att vara en e-handlare, men längre fram kanske vi testar lite olika alternativ, säger Rickard Bröms, och nämner popup-butiker som en möjlighet.

Hur har mottagandet för er elmoped varit hittills?

- Jag tänker inte avslöja några siffror men det har varit väldigt positivt. Det har gått väldigt, väldigt bra hittills.

Annons

"Uppenbart att alla inte vill cykla"

Om man bor i Stockholmstrakten kan man enligt Rickard Bröms spara en timme i pendlingstid enkel väg om man åker moped istället för att ta bussen. Eftersom städerna ständigt växer ser han stora möjligheter för fordonet, som med sin elmotor dessutom kommer att stå väl rustat när EU inom kort väntas presentera hårdare utsläppsregler för mopeder som går på bensin.

- Det är uppenbart att alla inte vill cykla, och då är en moped ett bra alternativ. Vi siktar in oss på unga vuxna som bor i närförorter och pendlar till arbetet, berättar Rickard Bröms.

Den som vill lägga vantarna på en Vessla får vara beredd att plocka fram 20 000 kronor. Priset är alltså jämförbart med vad en elcykel kostar.

- Det är väldigt medvetet. Jag vill inte att det här ska ses som en lyxprodukt utan att Vesslan ska bli tillgänglig för den stora massan, avslutar han.

Annons